Inspelen op de ramadan
Meerdere merken spelen in op de ramadan. Metro geeft vijf voorbeelden van bedrijven die hier positieve reacties op kregen.
Coca-Cola
Een verhaal vertellen via een commercial is iets waar Coca-Cola een passie voor heeft, zegt het bedrijf. Tijdens de ramadan wil het frisdrankmerk dat ook graag doen. We zien dit jaar ook weer een ramadanthema in een reclame van de bekende frisdrank. In het spotje zien we een vrouw op een warme dag ploeteren, zonder dat ze kan eten of drinken. Een andere vrouw merkt haar op wanneer ze bij een pier wacht tot de zon ondergaat. Diezelfde vrouw koopt twee Coca-Cola’s en loopt naar haar toe om er eentje aan te bieden. Wanneer zij het niet meteen drinkt, snapt de vrouw het niet helemaal. Daarna begint ze het door te krijgen en wacht zij ook met drinken tot de zon ondergaat. Op deze manier wil het merk mensen dichter bij elkaar brengen.
Halal Fried Chicken
Beeld je eens in hoe moeilijk het is om de hele dag niets te eten en te drinken, maar wel de hele tijd omringd te worden met McDonald’s-reclame of andere etenswaren op grote posters. Reclamebureau Etcetera dacht daar aan en benaderde daarom vorig jaar Halal Fried Chicken. HFC is net zoals Kentucky Fried Chicken, maar het vlees is halal en moslims mogen het dus ook eten. Samen met HFC is er een poster gemaakt waarop je overdag alleen een wit vlak ziet, maar zodra de zon ondergaat, zie je er lekkernijen op afgebeeld. Heel toepasselijk voor tijdens de ramadan, wanneer er tussen zonsondergang en zonsopgang pas gegeten mag worden.
Albert Heijn
Albert Heijn stond erom bekend in de winkels ramadanschappen te hebben, speciaal tijdens de ramadan, en er stonden reclamebordjes bij die speciaal geïllustreerd waren voor de gelegenheid. Hier kwam veel kritiek op: mensen waren boos dat Pasen niet meer gevierd werd en dat je nergens meer een Zwarte Piet kon krijgen, maar een ramadanschap was dan wel te vinden. Sinds een paar jaar zorgt AH daarom alleen voor extra producten die veel gekocht worden tijdens de ramadan, zoals couscous, dadels en gedroogde vruchten. Op Allerhande kan je bovendien nog steeds speciale ramadanrecepten vinden.
Mango
Sommigen vinden het leuk om zich tijdens iftar, de maaltijd die gelijk na zonsondergang plaatsvindt, op te doffen. Daar speelde Mango in 2015 in Nederland op in. De winkelketen kwam toen met een ramadancollectie die versierd was met veel strassteentjes. Dit jaar is de collectie niet in Nederland te vinden, maar bijvoorbeeld wel online op Aruba.
Hema
Winkelketen Hema heeft in 2013 ook slim op de ramadan ingespeeld. Het bedrijf verkocht toen producten die vaak tijdens iftar, suhoor (het vroege ontbijt) en Suikerfeest gegeten en gedronken worden. Net als de AH verkocht Hema bijvoorbeeld dadels, Turks fruit en baklava.
Niet alle acties vallen goed
Niet alle acties van bedrijven rondom de ramadan vallen in goede aarde. Zo zette MAC Cosmetics deze maand een zogenoemde make-uptutorial online met tips voor jonge vrouwen om mooi aan het vroege ontbijt (suhoor) te beginnen. Dat leidde tot veel kritiek. Sommige vrouwen maken zich op voor iftar, de maaltijd net na zonsondergang, en begrijpen niet dat het merk zich juist op de vroege ochtend richt.
De video is niet meer te vinden op YouTube, na alle kritiek is het offline gehaald.