Rubberen handschoen en plastic jurk: ‘bizar’ is mode
Rubberen schoonmaakhandschoenen alleen bestemd voor een schoonmaaksessie of twee? Nee joh, allang niet meer. Calvin Klein verkoopt ze ‘gewoon’ voor 315 euro, net als een scala aan andere modemerken: bizarre mode én prijskaartjes lijken namelijk steeds vaker de trend. Vraag blijft: waarom?
Een afwasje in stijl
De laatste collectie van Calvin Klein verscheen afgelopen september al op de catwalk, maar is nu ook in het online modeschap te vinden: een goed moment om te kijken welke stukken nou écht in het straatbeeld zullen opduiken. We zien een kleurrijke jas op links, een doodnormaal rokje op rechts en t-shirts in overvloed – niks vreemds op het eerste gezicht. Tot je bij de accessoire-afdeling belandt en op een paar felroze, rubberen schoonmaakhandschoenen stuit. Niet bezaaid met diamanten, goud, of andere decadente toevoegingen, wél 315 euro. Voor een sleutelhanger met enorme pompon betaal je nog tien euro meer.
Oh look, Calvin Klein is selling $390 rubber cleaning gloves, but the joke is on them bc rich people don't even wash their own dishes https://t.co/7hZ95Q8H90 pic.twitter.com/uyOU5n2VFN
— NYLON (@NylonMag) April 18, 2018
XXL-crocs
Calvin Klein staat niet alleen in het uitbrengen van dit soort kledij: het lijkt juist eerder trend dan uitzondering te worden. Zo kwam Balenciaga vorig jaar met een tas die prima door het leven kon als de beroemde IKEA-shopper, alhoewel je een geheel nieuwe slaapkamer had kunnen inrichten voor het aankoopbedrag (€1743,-). Topshop ontwierp een totaal transparante, plastic broek, en ontwerper Christopher Kane stuurde modellen in XXL-crocs, knalgeel en mét avocadostickers, de catwalk op. Ze waren al uitverkocht voor ze officieel in de verkoop gingen. En dan, tot slot: de heuptas, die dit seizoen populairder is dan ooit. Plaats de Gucci-variant op je Instagram en je volgeraantal zal een gegarandeerde stijging meemaken.
Comfort = mode
Kortom: ‘lelijke’ mode werkt, schijnbaar. Volgens The Business of Fashion, een vakkundige modewebsite, komt dat voornamelijk door twee dingen: 1) comfort en 2) de hoge socialmediawaarde. Comfort spreekt vrijwel voor zichzelf: sommige bedrijven hebben zelfs hun gehele bedrijf rondom dat punt gebouwd (lees: Ugg). Modetrends zijn altijd aan schommelingen onderhevig, maar een trend heeft veel meer kans om te blijven hangen wanneer-ie makkelijk te dragen is: een heuptas hoef je immers niet over je schouder te hangen en op sneakers kan je aangenamer rondwandelen. Designers maken hier slim gebruik van door luxueuze varianten te maken van, in essentie, ‘onmodieuze’ items.
https://www.instagram.com/p/Bgx3CSTg-QP/
Hoe gekker, hoe interessanter
De crocs van Balenciaga kwamen flink in het nieuws vanwege de bizarheid van de schoen: het werd zelfs verslagen door de BBC in het Verenigd Koninkrijk. Je kan dus wel stellen dat een hoge socialmediawaarde veel effectievere marketing oplevert dan iedere andere campagne. De croc is uiteindelijk alsnog opgepakt door MatchesFashion.com: de allereerste keer dat de luxe retailer crocs in de verkoop gooide.
https://twitter.com/BlacxChynaa/status/984790456969060352
Rauw en lelijk
Bregje Lampe, modejournalist bij onder andere de Volkskrant, hangt de populariteit vooral op aan de tijdsgeest. Zo stelt ze in een artikel: „Dat het establishment als een blok valt voor de lelijkheid die als mode wordt gepresenteerd, heeft te maken met de tijdgeest. Op Instagram, veruit het populairste sociale medium in de modewereld, komen zó veel mooie, gelikte plaatjes voorbij, dat je vanzelf begint te verlangen naar iets rauws en lelijks.”