De GumShoe: een Amsterdamse sneaker met een verhaal
In Amsterdam wordt er elk jaar zo’n 1,5 miljoen kilo kauwgom op straat gekwakt. Na het dumpen van sigaretten wordt het Nederlandse straatbeeld het meest vervuild door kauwgom. Publicis One heeft met sneakers met zolen van kauwgom een ludieke manier gevonden om dit probleem in de kijker te spelen.
Het ‘house of brands’ doet veel dingen voor de overheid, zo pakten ze ook deze zaak aan voor de Gemeente Amsterdam. Na het lezen van een artikel over bovenstaand probleem, gingen ze research doen, vertelt Creative Director Mischa Schreuder: „We kwamen erachter dat kauwgom gemaakt wordt van een rubbersoort, maar dat je dat proces ook kunt omdraaien. De Engelse partij Gum-tec® had hiervoor al een techniek ontwikkeld. Toen we ons concept van de sneaker op tafel legden, vonden ze dat een geweldig idee. ‘Als jullie kauwgom uit Amsterdam sturen, maken wij daar korrels van’ zeiden ze. ”
Zo geschiedde. Enkel een zool maakt echter nog geen schoen. Daarom schakelde Publicis One het merk Explicit Wear in voor het design. „Zij weten precies wat scoort bij sneakerlovers. We vonden dat het een fashionable schoen moet zijn, die goed kan verkopen, anders los je het probleem niet op. Dan wordt er namelijk niet over gesproken”, vertelt Schreuder. Uit de koker van Explicit rolde een hip design, met een bovenkant van kwalitatief leer in twee kleuren: roze en zwart met rood. Die laatste zijn de kleuren van Amsterdam en op de zool prijkt de plattegrond van de hoofdstad.
Verder dan 020
Dat is wel heel veel 020, zeker als je de schoen ook in andere steden wil verkopen. En dat willen ze, vertelt Schreuder. „Ons wordt al gevraagd wat we gaan doen als de kauwgom in Amsterdam niet meer voor het oprapen ligt. Daarom zijn we al aan het denken om de Gumshoe ook in Rotterdam of Eindhoven op de markt te brengen. Met een ander design en passende zool natuurlijk. En misschien kan hij daarna ook wel naar Londen of Berlijn.”
Ze hadden gedacht dat het langer ging duren, maar vanwege de aandacht voor de Gumshoe komt hij waarschijnlijk eerder op de markt. Schreuder verwacht dat hij in juni in Hudson’s Bay Amsterdam ligt en hij wordt dan ook online verkrijgbaar. De Gumshoe valt vast in de smaak bij sneakerfans die houden van bijzondere schoenen „Het is een schoen met een verhaal en dat verhaal staat ook letterlijk in de sneaker geschreven. Dat kan ook echt een reden zijn om hem aan te schaffen.”
Oplossing
De manier waarop Schreuder en zijn team dit project hebben aangepakt is een voorbeeld van hun creatieve werkwijze. „We willen niet belerend zijn. We willen juist iets maken wat de ‘talk of the town’ kan worden. Tegelijkertijd willen we het probleem wel oplossen en daar zijn we nu echt mee bezig. Straks komen er op schoolpleinen en stations bakjes te hangen waar mensen hun kauwgom in kunnen gooien. Meer kauwgom betekent ook: meer sneakers."