Om déze reden maken we graag kiekjes van bovenaf
Werp een blik op Instagram en je komt minimaal één zogenaamde flat lay tegen: een foto van bovenaf waarop bepaalde objecten zijn geportretteerd. Dit kan van alles zijn – van roze stroopwafels tot de schoenen van je tante. Waar dit rangeertrucje eerst alleen aan bloggers voorbehouden was, gaan nu ook grote bedrijven overstag. Wat is de kracht van zo’n millennial-approved kiekje?
Creatieve trend
“De flat lay is praktisch, populair en perfect voor alles: van levensmiddelen tot mode”, kopt Shutterstock in hun trendreport van 2016. Er werd in dat jaar 160% (!) meer gezocht naar het type foto. De flat lay kan dan ook flink gevarieerd uit de bus komen: denk aan een variant met kleding, eten, bloemen, boeken en bureauaccessoires. Als de foto maar recht van boven is genomen, dan mag-ie online onder de noemer #flatlay. Of de foto rommelig is of juist totaal minimalistisch (lees: een banaan op een roze achtergrond) is daarbij niet van belang. Jep, dit is de trend waarvan je waarschijnlijk wel wist dat hij er was, maar zeker niet hoe hij heette.
Een ode aan dingen
De ‘flat lay’ is een nieuw, charmant woord voor het Engelse ‘knolling’, wat letterlijk het ordenen van objecten in de juiste hoeken betekent. De term stamt af uit 1987 en werd voor het eerst gebruikt door Andrew Kromelow, die zijn gereedschap in een meubelwinkel netjes arrangeerde. De cultblog ‘Things Organized Neatly’ was echter één van de eerste platforms die de fotostijl aan het grote publiek presenteerde. Volgens modeplatform Lyst was 2014 daarna het moment waarop Instagram dé onofficiële thuisbasis van de ‘flat lay’ werd. De populariteit van het account @flatlays bevestigt dat: de volgerteller staat inmiddels op 328k. Odes aan dingen, dat zien mensen schijnbaar graag.
Kelly Nederlof is fotografe en een flinke vertegenwoordiger van de flatlay. Volgens haar is het kiekje niet zozeer iets van nu: „Al vanaf de jaren tachtig zijn flat lays harstikke hip, maar een paar jaar geleden was er zeker een piek in het gebruik ervan. Ook in de filmindustrie is de ‘Gods view’ of ‘Birds view’ heel erg populair. Een filmmaker die hier meester in is, is Wes Anderson. Kijk maar eens naar zijn film ‘Moonrise Kingdom’.”
Van donuts tot meubels
Ook de eet- en modewereld loopt weg met de trend – denk maar eens aan die populaire Tasty filmpjes die je vast regelmatig bekijkt, of al de Pinterest-foto’s waar losse ingrediënten of mierzoete confettidonuts worden geportretteerd. Merken zoals Sephora, GAP, en Net-a-Porter vullen hun socialmediakanalen met flatlays, maar ook een oer-Hollands merk zoals Etos presenteert op deze wijze hun beautyproducten. Kelly vult hierop aan: „Toen ik nog op de kunstacademie zat, kwam ik in aanraking met het werk van fotografen Carl Kleiner, Todd McLellan en Sarah Illenberger. Zij zijn alle drie meester in de flat lay-kunst. Verder staan Ikea, Ban.do en Apple erom bekend veel met deze fotografievorm te werken.”
De kracht van het kiekje
Kelly vertelt dat ze voor deze manier van portretteren kiest vanwege de overzichtelijkheid: „Het is een fijne grafische manier om beeld vorm te geven, vind ik. Het zijn voor mij kleine kunstwerkjes met als ingrediënten symbolisme, realisme, kleur, vorm en een beetje toeval.” De voornaamste kracht ligt ‘m volgens haar in twee dingen: “Wij mensen houden van spullen en wij mensen houden van orde, zeker in een wereld die soms wat chaotisch kan zijn.”
Aan de slag
Hoe je zelf zo’n plaatje in elkaar flanst? Kelly onthult haar tip: „Het gaat bij fotograferen uiteindelijk allemaal om het gebruik van licht! Kies voor kunstlicht of natuurlijk licht. Zorg dat je items hebt die qua vorm en kleur bij elkaar passen. Maak je een flat lay voor Instagram? Dan zou ik niet meer dan zo’n 8 a 10 items gebruiken. Een strooi-element zoals losse snoepjes of confetti werkt daarbij altijd goed. Mocht je daar nou allemaal geen zin in hebben, is een #fromwhereistand in principe ook een héle goede flat lay.”