Met ‘n beetje bluf werd Emma (22) lifestylefotograaf
Elke week praat Metro over mode met een kenner uit het vak: van illustratrice tot ontwerper.
Ze fotografeert Rens Kroes op een picknickkleed en Yara Michels al nippend aan een colaatje – Emma Peijnenburg is pas 22 jaar, maar rockt de lifestylelens al als geen ander. Instagram-moe wordt ze zelden, dat blijkt wel uit haar feed, waar de plaatjes kleurrijk zijn en de zelfportretten energiek.
Emma studeerde Media, Art en Performance in Den Bosch maar pakte daarna haar biezen richting 020: de hoofdstad lonkte, vooral op fotografiegebied. Inmiddels heeft ze gewerkt voor platform Chapter Friday, foodblogger Rens Kroes, Etos en fleurde ze de Instagram op van onder andere label The Souks.
Was je als kind al verknocht aan de camera?
„Toen ik klein was keek ik al heel veel om me heen: ik wilde graag dingen in scene zetten die mooi bij elkaar pasten. Zo was ik ooit in Barcelona op een hockeykamp. We gingen een dagje de stad in en ik had een bepaalde foto in mijn hoofd die ik kostte wat het kost wilde maken. Ik ging op zoek naar de juiste outfit en een specifieke achtergrond. Die foto kwam er uiteindelijk uit zoals ik wilde: dat was de bevestiging dat het me lukt om een visueel idee vast te leggen.”
Was dat het begin van die liefde voor lifestyle?
„Misschien wel! Ik wilde eerst echt modefotograaf worden, maar ik vond die pure modewereld toch wel wat hard en oppervlakkig. Ik heb verschillende stages gelopen waarbij ik mocht assisteren, wat sowieso niet echt mijn ding was – ik wilde zelf aan de slag, niet alleen maar cappuccino’s halen. Bij Chapter Friday, waar ik eerst stage heb gelopen, heb ik uiteindelijk mijn niche gevonden: die blog- en lifestylefotografie beviel me wel. Ik vond het erg leuk om op creatieve wijze voor commerciëlere merken aan te gaan.”
Is het –nu je freelancer bent- niet lastig om aan opdrachtgevers te komen?
„In mijn geval niet echt: mond-op-mond-reclame werkt erg goed en voor Chapter Friday ging ik iedere week op pad om mensen te fotograferen voor bij interviews. Dan ontmoet je zoveel mensen, die onthouden je wel. Daarnaast heb ik veel creatieve vrienden met eigen bedrijven: vaak kunnen we elkaar dan makkelijk een handje helpen.”
Kan je een toffe werkdag beschrijven?
„Nou, laatst ben ik bijvoorbeeld voor Rens Kroes aan de slag gegaan. Dan schieten we de gehele dag beeld voor Instagram en de website. Ik houd niet heel erg van een draaiboek maken: we gaan gewoon naar buiten en zien wel wat we tegenkomen. Ik kan wel verklappen dat er véél meer achter een instagramfoto zit dan je zou denken!”
Jouw Instagram ziet er piekfijn uit. Hoe doe je dat?
„Ik denk dat, ook op Instagram, niche erg belangrijk is. Soms geloof ik dat mensen een beetje ‘instagram-moe’ worden van alle clichés, die overigens toch wel schijnen te werken. Je kan echter flink spelen met de uitstraling van je foto’s: zo kan je een bepaald kleurenthema aanhouden, overal een randje omheen doen, alles in zwart-wit plaatsen of alleen handen voor gekleurde muren… Er is heel veel mogelijk.”
Het geheim tot dé perfect bewerkte foto?
„Ha, ik ben inderdaad veel bezig met bewerken op mijn telefoon. Soms denk ik: ik zou gewoon I-phone fotograaf willen worden! Maar goed, ik maak bijvoorbeeld veel gebruik van de app Snapseed en A Color Story. De laatste is ontwikkeld door bloggermeiden die allerlei sets van filters aanbieden, die je vervolgens kan kopen. Daarnaast is Mextures de ideale app voor landschapfotografie: je kan dan echt een bepaalde sfeer toepassen. Dreamy, frosted, dawn… noem het maar.”
Hoe stel je mensen op hun gemak tijdens een fotosessie?
„Tja, het moet wel bij je karakter passen om mensen een relaxed gevoel te geven. Ik ben zelf een vlotte babbelaar en vind het leuk om nieuwe mensen te leren kennen, maar een gemakkelijk gevoel komt alsnog niet vanzelf. Ik geef bijvoorbeeld vaak een complimentje of probeer iets over iemand te weten te komen. Dan kan je een beetje kletsen. Je kan natuurlijk niet met iedereen zo’n klik hebben: daarom zorg ik ervoor dat er altijd ‘iets’ gebeurt in mijn foto’s. Ik speel met bewegingsonscherpte, laat een outfit eruit springen, kijk naar andere dingen… Er is altijd wel één ding mooi op een foto. Dat moet je eruit laten springen.”
Eén enorm bijzondere foto die je gemaakt hebt?
„Bij het Nationale Ballet, van Anna Tsygankova. Ik had maar 15 minuten om de primaballerina te fotograferen, zij kwam 10 minuten te laat. Ik was enorm zenuwachtig: ze maakte in eerste instantie een vrij kille, strenge indruk op me. Uiteindelijk was ik des te blijer met het eindresultaat: juist omdat ik onder druk stond tijdens het maken van de foto.”
Een goede lens wanneer je wil beginnen met lifestylefotografie?
„Ik ben zelf begonnen met een 50mm lens, heel fijn qua kwaliteit en prima betaalbaar. Je begint dan ook vanuit een vast brandpunt: je leert daardoor kritischer fotograferen omdat je in allerlei hoeken moet kruipen om iets erop te krijgen. Ik fotografeer nu met een 24-70mm lens.”
Gouden tip voor fotografen in spé?
„Ik ben zelf begonnen met het benaderen van een hoop mensen: ik vroeg ze of ik gratis foto’s van ze mocht maken. Het is handig om je af te vragen: wat zou iemand anders eraan kunnen hebben als ik iets voor hen ga doen? Zo heb ik ook kledingwinkels benadert met mooie designmerken, en items van hen gefotografeerd. Op den duur kan je daar een beetje mee gaan bluffen – je hebt immers foto’s gemaakt voor die en die! Niemand die hoeft te weten dat jij af en toe helemaal niet betaald hebt gekregen.”