Déze sieraden wil je hebben volgens designer Hanna
Elke week praat Metro over mode met een kenner uit het vak: van fotograaf tot ontwerper.
Die gouden oorbelletjes waar influencers zoals Vivian Hoorn en Claire Cliteur mee weglopen? Die zouden goed van Hanna Pranger afkomstig kunnen zijn. Ze zette tweeënhalf jaar geleden –naast haar baan- sieradenmerk ‘Eline Rosina’ op en heeft inmiddels een instagramachterban van bijna 13.000 volgers.
Hanna sloot tijdens haar studieperiode in Amerika een bijzondere vriendschap met Elizabeth Rosina. Dat in combinatie met haar tweede naam, Eline, vormt nu de naam van haar jewellerylabel. Ze verkoopt enkel en alleen oorbellen – daar lag altijd al de fascinatie op sieradengebied. Haar designs zijn inmiddels te koop in meer dan 60 winkels, naast haar eigen internationale webshop.
Waar komt je liefde voor sieraden vandaan?
,,Ik heb rechten gestudeerd in Nijmegen, maar miste enorm het creatieve aspect. Ik dacht altijd dat ik advocaat wilde worden, maar dat leek me opeens niet meer zo heel erg leuk. Toen realiseerde ik me dat ik al sinds jonge leeftijd in de weer was met armbandjes en kralen. Ik kreeg mijn eerste oorpiercing toen ik vier jaar oud was: van die ‘fantastische’ roze knopjes. Op twaalfjarige leeftijd had ik al drie piercings aan iedere kant. Stiekem genomen zonder de toestemming van mijn ouders…”
Een sieradenlabel opstarten was dus eigenlijk een hele logische keuze?
,,Uiteindelijk wel! Ik ben nu tweeënhalf jaar bezig, waarvan anderhalf jaar fulltime. Ik heb Eline Rosina opgestart naast mijn vaste baan: dat werkte destijds supergoed voor mij, omdat er minder financiële druk op het bedrijf lag. Ik begon dan ook klein – een kennis maakte de website en ik dook bovenop Facebook en Instagram.”
Heb je nooit overwogen om ook andere sieraden te designen?
,,Ik wil me juist onderscheiden door alleen oorbellen te verkopen. Ik hoop dat mensen bij Eline Rosina denken: ah, dat is dat leuke oorbellenmerk! Waar ik inspiratie vandaan haal? Tijdschriften, Pinterest, Instagram… Maar ook wat er gebeurt in andere landen: in Amerika en Scandinavië lopen ze bijvoorbeeld best wel voor.”
Waar loop je tegenaan tijdens het runnen van je label?
,,Poe, zoveel! Het begin was natuurlijk heel erg spannend. Vooral het kenbaar maken van het ondernemen: als je eenmaal aan de buitenwereld hebt verteld dat je aan de slag gaat, moet je ook wel. Daarnaast worden mijn producten in Thailand geproduceerd en dan zit je met deadlines. Je hoopt altijd maar dat alles op tijd aankomt, maar dat is natuurlijk nooit zo, ha.”
Wat zijn nu dé sieradentrends?
,,Wat betreft oorbellen mag alles steeds groter én bij elkaar. Goud is daarnaast veel populairder dan zilver: waar het vroeger nog weleens geassocieerd werd met ordinair, is dat nu helemaal niet meer het geval. Ondanks de trends is het handig om bepaalde basicsieraden aan te schaffen zonder te veel tierelantijn: kleine knopjes en ringetjes kan je blijven combineren.”
Je eigen lievelingslabels?
,,Jane Koenich en Monocraft. Vooral achter het Nederlandse Monocraft schuilt een mooi verhaal: zij maakt álle sieraden zelf.”
Goede tip voor sieradendesigners in de dop?
,,Maak professionele foto’s voor je website en social media! Trek écht een groot deel van je budget voor shoots uit. Samenwerken met influencers werkt ook altijd goed. Daarbij moet ik wel eerlijk vermelden dat ik het voordeel had dat influencers soms ook met wilden werken. Ik hoef niet altijd aan ze te ‘trekken’, zij benaderen mij af en toe ook.”