Daisy Heyer
Daisy Heyer Lifestyle 1 nov 2017
Leestijd: 4 minuten

De ballenbakboot in met guilty pleasures

Terug naar vroeger: het lijkt een heuse hype onder millennials om tijdens avondjes uit zoveel mogelijk terug in de tijd te gaan.

Uitgaan op 90’s-muziek of de hele avond fanatiek spelletjes spelen in een arcadehal… het is al lang geen ongewoon verschijnsel meer onder twintigers. Sterker nog: een beetje terug in de tijd gaan tijdens een avondje uit spreekt zóveel mensen aan, dat sommige organisatoren de vraag niet meer aan kunnen. Het ene na het andere initiatief wordt uit de grond gestampt en vooral in onze hoofdstad kun je het zo gek niet bedenken: als je maar teruggaat naar de kindertijd van millennials, dan is het (vaak) al geslaagd.

Ballenbakboot

Zo bedacht rederij Stromma voor de Amsterdamse Museumnacht in samenwerking met Canal Tours Amsterdam de ‘ballenbakboot’: een boot vol met – je raadt het al – ballenbakballen. De boot vaart aanstaande zaterdag van 19.30 uur tot 23.30 vanaf de Stadhouderskade 520. Onder het genot van guilty pleasure-hits uit de jaren 90 ‘zwem’ je zo’n twintig minuten lang door de ballenbak op de Amsterdamse grachten. En je kunt op zoek naar verschillende prijzen die op de bodem van het ballenwalhalla te vinden zijn.

Zo gaat de ballenbakboot er dus zo'n beetje uit zien. / Facebook Ballenbakboot evenement

Dat het evenement best wat bekijks zou trekken hadden ze bij Stromma wel verwacht, maar dat er minder dan een week van tevoren bijna 7000 mensen op geïnteresseerd staan bij het evenement op Facebook, dat hadden ze bij Stromma ook niet helemaal voorzien.

„Tuurlijk, we hadden het wel gehoopt”, zegt Nadin van de Rest van Stromma tegen Metro. „Het idee ontstond eigenlijk spontaan omdat we al vaker met Museumnacht hebben samengewerkt en nu met iets origineels wilden komen. Nou dat is gelukt, al verwachten we niet dat al die mensen ook daadwerkelijk komen hoor. Maar we raden wel aan vroeg te komen als je zeker aan boord wilt.”

‘Even gek doen’

Waarom de ballenbakboot zo in trek is bij het Amsterdamse publiek volgens Nadin? „Ik denk dat mensen het gewoon leuk vinden om een beetje gek te doen”, zegt ze lachend.

Kimberly van der Velden van de Nederlandse arcade- en spelletjeshal TonTon Club denkt daar toch iets anders over. „Wij merken dat er in deze tijd van social media na een bepaalde leeftijd ook een grote hang is naar ‘gezellig met zijn allen een bordspel doen’ in plaats van in je eentje thuis achter de spelcomputer te hangen. Bovendien hebben millennials nu best wat geld te besteden en dat geven ze graag uit aan sociale gelegenheden, zoals bij ons.”

Spelletjes bij de TonTon Club in Amsterdam Centrum. / Thom van Boheemen

TonTon Club opent binnenkort een derde locatie in Amsterdam, deze keer in Oost. „Daar zal hetzelfde concept worden aangehouden als in West”, legt Van Der Velden uit. „Japanse cuisine, flipperkasten en gezelschapsspelletjes. Of wij merken dat een bepaald spelletje populairder is dan een andere game? Dance Dance Revolution doet het altijd goed bij iedereen.”

Alles met 90’s is goed

Dance Dance Revolution: ook zo’n spelletje uit de jaren 90 wat het goed doet bij millennials. Wat is toch de magie van die 90’s?

,,Ik denk dat als we het hebben over de 90’s als tijdperk dat het gewoon een heel uniek tijdperk is”, legt Melle Schellekens van het feestje Terug Naar Toen uit. Het feest wordt 10 november voor de tweede keer georganiseerd in de Chin Chin Club in Amsterdam, maar draait in totaal al elf jaar mee in het nachtleven. Op het feest wordt tegenwoordig vooral muziek uit de 90’s en 00’s gedraaid, waar tien jaar geleden nog werd teruggegrepen naar de jaren 80 en 90.

Happy Times

Schellekens merkt niet dat het drukker wordt op zijn feestjes; ,,Maar vooral alles wat uit de 90’s komt is op dit moment ontzettend in. Dat merk ik wel. Denk maar aan de Super Nintendo die laatst in minivariant is uitgebracht en meteen overal uitverkocht was. Je had ont-zettend veel rages in de jaren ’90. De cd kwam, de computer… allemaal dingen die de basis zijn voor waar wij mee opgegroeid zijn."

Bert en Ernie gaan los tijdens de vorige editie van Terug Naar Toen in de Chin Chin Club. / Facebook Terug Naar Toen

Schellekens, zelf 32, denkt dat mensen het vooral leuk vinden om weer even terug naar die tijd te gaan omdat de 90’s worden gezien als ‘happy times’. „Alles was te gek en kleurrijk. Niet alles draaide om gekke aanslagen en dat soort verschrikkelijke dingen. Mensen verlangen terug naar die tijd, daarom denk ik dat het zo goed werkt.”

Dus ook die duik in de ballenbak. Maar ondanks de enorme hype rondom ‘hun’ ballenbakboot, blijft het volgens Nadin voorlopig bij deze ene boot met Museumnacht. „Al sluiten we niet uit dat we het nog een keer gaan doen en het heel misschien wel een terugkerend iets wordt.” Wij springen graag in de bak!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.