‘In mijn verdriet moest ik nieuwe dingen maken’
Amsterdam FashionWeek gaat donderdagavond weer van start. Vier dagen lang kunnen modefans hun hart ophalen op het Westergasterrein in de hoofdstad, waar de rode loper uitgerold ligt.
Anbasja Blanken is één van de jonge talenten die haar werk zal laten zien. De ontwerpster heeft een bewogen jaar achter de rug: ze toonde precies een jaar geleden voor het eerst een complete collectie tijdens de FashionWeek, vlak nadat haar vader was overleden. Nog geen half jaar later besloot Blanken het over een andere boeg te gooien: ze introduceerde haar nieuwe label ALA BLANKA, waarbij ze zich concentreert op broeken in plaats van op een ‘hele collectie’. Als kerst op de spreekwoordelijke taart won ze ook nog eens de Global Denim Awards.
En zaterdagavond showt Blanken haar nieuwe ALA Blanken-collectie: dit keer in de grote zaal, de Gashouder. FashionWeek ging in gesprek met het jonge modetalent.
Waarom heb je besloten je vooral op broeken te concentreren?
Eigenlijk is het een combinatie van factoren. Ik wil me focussen op één item, omdat ik denk dat dat de toekomst is. Na mijn eerste collectie had ik het gevoel dat er te veel items in een reguliere collectie zitten. Hoe ga je die als jonge ontwerper ooit in productie nemen? En vervolgens weer verkopen?
Daarnaast was het voor mij vorig jaar januari een best heftige tijd; mijn vader was toen net plotseling overleden. Ik moest in mijn verdriet toch nieuwe dingen maken. Wellicht vond ik het daarom veel, zo’n complete collectie. Het voelde goed om me de collectie erna op alleen broeken te focussen. Ik wil me liever concentreren op één product en dat goed doen! Doordat ik op kleine schaal alleen broeken maak, heb ik ook geen overproductie.”
Waarom dan juist de broek?
Ik denk dat jurken en broeken de basisitems zijn in een vrouwengarderobe. Ik koos uiteindelijk toch broeken omdat ik het maak- en ontwerpproces daarvan erg fascinerend vind. Het is namelijk een uitdaging: een broek zit minder snel goed dan een jurk. Een goed zittende broek staat voor vakmanschap en precisie.
Foto: Team Peter Stigter
Je zegt dat je met je broekenlabel ook geen overproductie hebt. Hoezo?
Dat komt omdat ik nu alleen nog maar in opdracht voor particuliere klanten broeken maak, ik maak dus made-to-measure broeken. Ik vind het leuk met liefde een enkel stuk voor iemand te maken, maar hopelijk kan ik binnenkort de bestellingen niet meer bijbenen. Ik ben best lang bezig met een enkele broek – afhankelijk van hoeveel handwerk en decoraties erbij komen kijken – en ik doe alles alleen, met één stagiaire. Dus ik maak lange dagen.
Op wat voor soort vrouw richt je je met je broeken?
Op allerlei soorten vrouwen. Ik ben zelf vrij lang, broeken zijn voor mij snel te kort. Hetzelfde geldt voor de modellen in de show. Maar ik wil uiteindelijk dé broekenspecialist worden van Nederland en de hele wereld, voor allerlei soorten vrouwen. Mijn droom is een soort snoepwinkel te hebben met allerlei soorten standaardbroeken die je dan kan bestellen in een bepaald model, een bepaalde lengtemaat, taillemaat en kleur. Voor veel vrouwen is een broek steeds net te lang of kort, te breed of smal: dat kan ik makkelijk aanpassen. Ik wil dat als service bieden aan een klant, zodat iedereen een goede broek kan kopen met een perfecte fit.
Wat kunnen we van je nieuwe show verwachten?
Mijn nieuwe show is in de Gashouder, de show en dus de collectie wordt groter. Ik ga daarom iets meer laten zien dan alleen broeken; bij de vorige show was de bovenkant nog vrij ‘kaal’. De nieuwe collectie is een samenwerking met ITV Denim, met wie ik ook de Global Denim Awards won. Ik show dus zowel spijkerbroeken, of eigenlijk broeken van denim, als chique pantalons.
Wat hebben de Global Denim Awards voor je betekend?
De winst van de Global Denim Awards deed me persoonlijk en professioneel heel erg goed. Het gaf me de bevestiging dat ik goed bezig ben. Daarnaast zorgde die winst ervoor dat veel mensen uit de denimwereld nu weten wie ik ben. Ik was hiervoor niet heel veel met denim bezig, maar na die Awards werd ik geïnspireerd meer met spijkerstof te doen. En nu werk ik dus weer samen met ITV Denim, een Italiaans denimbedrijf. Ze zijn een beetje mijn familie geworden, ze steunen me echt. Dat is heel fijn en leuk!
Foto: Team Peter Stigter
Wat zijn je plannen na aankomende show?
Na komende show gaat mijn webwinkel online, dan ga ik lekker aan de slag met nieuwe opdrachten. Als het te veel wordt om alleen te maken, ga ik misschien ergens iets grotere oplages produceren. Maar ik zal altijd stofverspilling tegen proberen te gaan.
Wat vind je er eigenlijk van dat je nu in de Gashouder mag showen?
Dat is zo spannend! Ik had niet verwacht zo snel in de grote zaal te staan. Na het winnen van de Global Denim Awards vond FashionWeek-directeur Iris Ruisch dat ik een plek in de Gashouder verdiende. Ik vind het wel spannend maar heb er wel vertrouwen in, mede dankzij FashionWeek, dat het goed komt. En dat is echt een lekker gevoel.
Koop nu je kaarten
Anbasja Blanken showt zaterdag 28 januari om 19.00 uur in de Gashouder. Er zijn nog kaarten beschikbaar.
Foto: Team Peter Stigter