De magie van denim
De hele week staat Amsterdam in het teken van de Denim Days. Waarom is dat stofje toch zo spijkergoed? We vroeger het de hoge heren van de grootste denimmerken.
Zomaar wat cijfers: 85 procent van de Nederlandse vrouwen draagt drie keer per week een spijkerbroek. De gemiddelde Nederlander heeft 5,4 spijkerbroek in de kast. Veertig procent koopt één of meer keer per jaar een nieuw paar. Per jaar worden in Nederland rond de 45 miljoen spijkerbroeken verkocht. En 29 procent beweert dat weer een oude jeans aan kunnen beter dan seks is.
Lees ook: Modecolumn Sigrid Stamkot: En er was ook nog muziek
Niet gek dus, dat Nederlanders zo dol zijn op de aloude spijkerbroek. Ons land staat zelfs te boek als denimland, hoewel de gemiddelde Amerikaan 2,9 meer spijkerbroeken in de kast heeft liggen en dus eigenlijk meer recht heeft op de titel. "Het mooie van raw denim is dat een ongedragen broek na intensief dragen een blueprint van je leven wordt", vindt Remco de Nijs, global brand manager van G-Star. "Als je in je kast kijkt heeft elke broek z’n eigen verhaal: de afdruk van je portemonnee, je sleutels, ingedragen plekken die verwijzen naar specifieke gebeurtenissen. Als ik in mijn kast kijk is het bijna alsof ik een fotoalbum opensla."
Herinneringen
Renzo Rosso, oprichter van Diesel, roemt de mogelijkheden van de stof. “Die zijn eindeloos. Ieder seizoen hebben we weer nieuwe kansen om nieuwe creaties te maken, er zit geen limiet aan.”
Dat was vroeger wel anders, weet De Nijs. “Als je kijkt naar de geschiedenis van denim, had het vroeger wel beperkingen. Er was weinig variatie in de verschillende denim stoffen, dus het aanbod in silhouet was beperkt. Tegenwoordig zijn de mogelijkheden grenzeloos en zijn we door innovatie in modellen en stoffen zover dat we voor ieder type consument de perfecte broek hebben.”
Zie ook: Filmpje: Gisele Bündchen neemt op emotionele wijze afscheid van de catwalk
Een spijkerbroek staat voor vrijheid, vindt Rosso. "Zeker als kind stond het dragen van denim voor mij voor de blauwe lucht en het Amerika van mijn dromen. Denim vertelt een verhaal, geeft een herinnering. En dat verhaal wordt alleen maar groter, nu het in ieders garderobe past: jong en oud, op kantoor of erbuiten… Je ziet het nu zelfs op rode loper evenementen. Ongelofelijk."
Lees ook: Lacoste steekt bekende polo’s in nieuw jasje
Het is de stof waar zo veel mee kan, vindt Jonathan Cheung, Senior Vice President Design van Levi’s: "Ons merk werd opgericht met als doelstelling om levens van mensen beter te maken. Het moest de levens van de arbeiders die het droegen beter maken. Wetende dat vijftig procent van de wereldbevolking weleens een spijkerbroek draagt… Dat verklaart de magie al! Het is onderdeel van zoveel levens, onderdeel van de persoonlijkheid en herinneringen van mensen. Hoe kan een stukje stof, een stukje kleding dat ooit bedoeld was voor harde werkers het leven van zo veel mensen beïnvloeden? Heel interessant om daar steeds over na te denken."