Zwemveiligheid van kinderen verdient beter dan een papieren scenario
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.metronieuws.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Flezerscolumn-files%2FWhatsApp-Image-2024-11-07-at-07.12.11_be60f969-3.jpg)
Afgelopen week hebben wij als Nederlandse Stichting Water- & Zwemveiligheid (NSWZ) een grootschalig onderzoek uitgezet onder ruim 5000 basisscholen. We willen weten hoe scholen denken over het herinvoeren van schoolzwemmen.
Waarom? Omdat er al jaren wordt gesproken over het terugbrengen van schoolzwemmen, terwijl de realiteit voor veel kinderen is dat ze géén zwemdiploma halen – met alle risico’s van dien.
Het zwemdiploma is in ons land geen luxe, maar bittere noodzaak. Toch zien wij dat zwemonderwijs voor veel gezinnen onbereikbaar wordt door wachtlijsten, hoge kosten en een tekort aan zweminstructeurs. Juist daarom wilden wij weten: is klassiek schoolzwemmen een oplossing, of zijn er betere alternatieven?
Peperduur
We lazen met belangstelling de gepubliceerde rapport Schoolslag in perspectief, uitgevoerd door AEF en SEO in opdracht van VWS en OCW. In dit rapport worden zes scenario’s geschetst voor herinvoering van schoolzwemmen. Wat blijkt? De klassieke vormen van schoolzwemmen zijn niet alleen peperduur (tot wel 145 miljoen euro per jaar), maar leggen ook een enorme druk op het onderwijs. In sommige scenario’s betekent het een extra belasting van 94 tot 111 uur lestijd per jaar per klas. Bovendien wijst het onderzoek uit dat 74 tot 84 procent van de schoolleiders negatief staat tegenover deze plannen.
De staatssecretaris erkent dit alles. Hij schrijft letterlijk: „De belasting voor het onderwijs en de huidige Rijksbegroting laten geen van de onderzochte scenario’s toe.” De oplossing? De overheid wil kinderen zonder diploma eerder in beeld krijgen en ze koppelen aan het bestaande aanbod. De ambitie is dat ieder kind in 2028 minimaal één zwemdiploma kan halen.
Een mooi streven – maar ook een vaag streven. Hoe gaan we die kinderen vinden? Hoe zorgen we dat ze niet alsnog tussen wal en schip vallen?
Zwemlesverlof
Wij vinden: het is tijd voor realisme én daadkracht. Klassiek schoolzwemmen klinkt nostalgisch en nobel, maar in de praktijk is het onwerkbaar. Daarom stellen wij een alternatief voor: zwemlesverlof voor kleuters. Laat kinderen in groep 1 en 2 onder schooltijd zwemles volgen, buiten de verantwoordelijkheid van de school. Dit voorkomt overbelasting van het onderwijs én versnelt het leerproces doordat jonge kinderen sneller leren zwemmen.
Dit voorstel biedt:
Gelijke toegang zonder bureaucratische ballast.
Oplossing voor wachtlijsten en personeelskrapte.
Verhoging van zwemveiligheid, zonder het onderwijs extra te belasten.
Met ons onderzoek willen we scholen een stem geven in dit debat. De overheid hoort hen onvoldoende – wij willen dat wél doen. De scholen kunnen ons helpen om een gedragen en haalbare route te vinden naar een veilige zwemtoekomst voor álle kinderen. Meer informatie over ons lopend onderzoek op www.nswz.nl.
De conclusie is helder: het is tijd om af te stappen van oude idealen die in de praktijk vastlopen. Laten we kiezen voor oplossingen die wél werken. Niet over tien jaar. Maar nú.