De kunst van winkelen in de SALE: een overlevingsgids
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.metronieuws.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Flezerscolumn-files%2Frond-7.png)
Ah, januari. De maand waarin je maag nog bijkomt van drie weken kerstdiners, je portemonnee een maandelijkse PTSS ontwikkelt en je nieuwe voornemen om ‘echt minder te kopen’ al gesneuveld is bij de eerste glimp van een SALE-bordje. En ja, dat lees je goed: SALE.
Niet ‘uitverkoop’, want dat is zo… Nederlands. Waarom zou je acht letters gebruiken als vier Engelse de boel ook kunnen uitleggen? Bovendien: een SALE-bordje schreeuwt cosmopolitan, terwijl ‘uitverkoop’ klinkt alsof je je oma naar de bingo moet brengen. Prioriteiten.
Maar laten we eerlijk zijn, sale-seizoen is ook de glorietijd van de winkeldochters. En nee, dat zijn niet de puberende kinderen van winkeleigenaren die ongezien in de kelder Fortnite spelen. Een winkeldochter is het eenzame kaarsenhoudertje dat al sinds 2016 stof staat te happen tussen de stapels limited-edition flamingo-servetten. Nu staat ze weer vooraan, met 70 procent korting én een ‘dringend, dit móet je hebben’-blikwisseling.
Importfeestje
Het is ook de tijd waarin Black Friday nog maar net uit het collectieve geheugen is verdwenen. Dat charmante importfeestje uit Amerika, waar je wordt aangemoedigd om met korting spullen te kopen die eerst zó duur zijn gemaakt dat die ’50 procent off’ eigenlijk gewoon de reguliere prijs is. Goed nieuws voor de winkels, natuurlijk: jij loopt naar buiten met een blender die je eigenlijk niet nodig had, maar hé, 150 euro korting! Slecht nieuws voor jouw keukenkastjes, die nu op het punt staan om collectief de handdoek in de ring te gooien.
Want daar zit ‘m de ironie. Wij Nederlanders zijn bekend om onze zuinigheid. ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’ is zowat onze nationale slogan. Maar gooi er een SALE-bordje tegenaan en we staan massaal in de rij om een pinguïnpak met LED-lampjes te kopen. Waarom? Omdat het kan. Omdat het goedkoop lijkt. Omdat je in januari nog een beetje gelooft dat je met een nieuwe tas of trui de grijze sleur kunt doorbreken.
Opnieuw
En dat brengt me bij de kernvraag: wie wint er nou écht tijdens die SALE? De winkel? Jij? Of dat stapeltje winkeldochters dat na een maand met Black Friday-trauma toch weer naar de kelder verhuist? Eén ding is zeker: wat er ook gebeurt, we doen het volgend jaar gewoon weer opnieuw. Want eerlijk is eerlijk, dat Engelse bordje staat best gezellig in je Nederlandse etalage.