Het Drents Museum: cultureel erfgoed of drive-thru?

Jan Veenstra 30 jan 2025

Kunstrovers zijn… hoe zeg je dat netjes? Vaklui. In het holst van de nacht, terwijl de gemiddelde Drent droomt van uitgestrekte heidevelden en een gerookte worst bij de koffie, voerden deze criminelen een ramkraak uit die zo strak gepland was, dat het bijna een kunstwerk op zich was.

Ze wisten precies wat ze wilden: het topstuk van de collectie en drie gouden armbanden. Niet te veel, niet te weinig. Dit is geen grabbeltonoperatie; dit is georganiseerde kunstroof in zijn puurste vorm. Misschien kunnen we ze de volgende keer vragen om een ticket te kopen?

Natuurlijk is iedereen boos. De premier van Roemenië briest, het Drents Museum zucht en de verzekeringsmaatschappij kijkt al koortsachtig in de kleine lettertjes. Hoe dan ook, het hele drama heeft een belangrijke vraag opgeworpen: waarom was er niemand in het museum? „Geen bewaker fysiek aanwezig”, gaf Harry Tupan droogjes toe tijdens de persconferentie. Wellicht zat de bewaking op afstand – misschien met een kop koffie en een koekje – de camera’s in de gaten te houden, veilig vanaf een andere locatie. Dat moet vast een indrukwekkend gezicht zijn geweest: live getuige zijn van een ramkraak, terwijl je zelf niet eens je sloffen uit kunt doen.

Robocop op wacht

Maar laten we het even hebben over dat contract met de Roemenen. Volgens hen moest er één of andere Robocop op wacht staan, klaar om zich te storten in de actie zodra er iets mis ging. Volgens het Drents Museum staat dat nergens. Een klassiek geval van ‘jij leest het zo, ik lees het anders’. De Roemeense zender Euronews kondigt nu al aan dat er een rechtszaak komt. Een mooie toevoeging aan het rijke culturele erfgoed van deze roof.

En wat doen wij, de gewone stervelingen? Wij lezen deze berichten met een mengeling van woede en fascinatie. Hoe is het mogelijk dat dit in Drenthe gebeurt? Drenthe, de provincie waar ‘rustig aan’ een levensstijl is en waar de grootste opwinding van de dag een file van vijf tractoren is. En toch hebben kunstrovers deze slaapstandige regio weten te veranderen in een internationaal misdaadtoneel. Knap werk.

Misschien is dit een wake-upcall. Misschien moeten we accepteren dat onze schatten niet zomaar veilig zijn. Of, zoals de cynicus in mij zegt, misschien moeten we gewoon bordjes ophangen: „Welkom in het Drents Museum. Kunst te koop. Neem mee wat u nodig heeft, maar laat de deur heel.”

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reacties