De zin en onzin van de Postcodeprijsjes: tijd voor een nieuwe koers?

Leon Koop Vandaag

Kijk, laten we eerlijk zijn: de Postcodeloterij is al jarenlang een hit in Nederland. Waarom? Omdat we allemaal stiekem dromen dat ze met een dikke cheque op onze stoep staan. Een miljoen of wat. Misschien zelfs een auto erbij.

En ja, het idee dat een deel van het geld naar goede doelen gaat, maakt het allemaal nog net iets beter verteerbaar. „Ik speel niet om te winnen, maar om de wereld een beetje mooier te maken.” Uh-huh, wie houdt wie hier voor de gek?

Maar goed, laten we eens praten over die ‘prijsjes’ die je het hele jaar door krijgt. Want terwijl je wacht op die gouden envelop met het grote nieuws, wordt je aandacht afgeleid door… een lokale verskaart met een waarde van 10 euro. Of een porseleinen Hollands huisje waarvan je je afvraagt wie daar ooit enthousiast van wordt. En dan hebben we het nog niet eens over dat kortingsboek waarin aanbiedingen staan die je nooit gebruikt. Het voelt een beetje alsof je een kind probeert stil te houden met een lolly, terwijl je weet dat er nooit een echte verrassing komt.

Waarom die onzin?

Denk even na over de kosten van al die troep. De productie, verzending, marketing… dat loopt aardig op. Geld dat ook naar échte goede doelen had kunnen gaan. Want zeg nou zelf, wie heeft er behoefte aan wéér een waardeloze ‘prijs’? En eerlijk, hoeveel mensen gebruiken die kortingsbonnen nou echt? Wie dan ook de geniale bedenker was van die porseleinen huisjes, moet zichzelf eens goed achter de oren krabben.

De PostcodeKanjer: tijd voor échte impact

En dan is er die PostcodeKanjer, hét jaarlijkse spektakel waar alles om draait. Weer een recordbedrag, grote blijdschap, confetti, champagne… prachtig allemaal. Maar laten we even realistisch zijn: wat nou als ze die Kanjer met een miljoen zouden verlagen? Ja, één miljoen minder. Gebruik dat bedrag eens om iets écht wezenlijks te doen. Het is winter, mensen. De temperaturen dalen en er zijn in Nederland talloze daklozen die letterlijk in de kou staan. Geef dat miljoen aan stichtingen die deze mensen opvangen, die hen een warme maaltijd, een slaapplaats en wat menselijkheid bieden. Dát is pas een loterij die bijdraagt aan een betere wereld.

Een geldmachine met een geweten?

Natuurlijk, de goede doelen krijgen hun deel. Maar laten we niet naïef zijn: de stijgende kosten voor deelname? Die zullen echt niet alleen naar arme panda’s of het redden van het regenwoud gaan. Nee, de salarissen van de top zullen ongetwijfeld ook aardig zijn meegegroeid. Maar hé, daar hoor je natuurlijk niemand over.

Tijd voor een nieuwe koers

Mensen van de Postcodeloterij, luister even. Het is bijna 2025. Tijd om het roer om te gooien. Stop met het verspillen van geld aan nutteloze prijsjes en direct mailings waar niemand op zit te wachten. Investeer in échte goede doelen, de kleine en onbekende organisaties die het écht nodig hebben. Doe onderzoek naar wat deelnemers echt willen. En voor de liefde van alles wat heilig is, vraag eens rond hoeveel mensen überhaupt blij worden van jullie ‘cadeautjes’.

Spoiler alert: niet veel.

En die Kanjer? Verlaag ‘m met één miljoen en maak een verschil in het leven van de mensen die het écht nodig hebben. Het is tijd om de woorden over menselijkheid en bijdragen aan een betere wereld eens in de praktijk te brengen. Nederlanders doen mee om te winnen. Punt. Maar als jullie serieus willen blijven worden genomen, stop dan met mensen blij maken met onbenullige rotzooi en maak écht impact. Je wordt er dik voor betaald, dus… aan de slag!

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reacties