Goedkoop is duurkoop – maar wie maakt zich daar nog druk om?

Jan Veenstra Gisteren

Ach ja, de consument krijgt weer op z’n kop. Wie anders? Koop je een fatbike die half smelt in de zon of een kerstlampje dat spontaan kortsluiting maakt, dan ben je ineens „niet kritisch genoeg geweest.” Geloof je dat nou zelf?

We moeten blijkbaar allemaal consumenten met een zesde zintuig zijn: weten waar je product vandaan komt, gevaarlijke stoffen ruiken, en CE-keurmerken doorzien alsof we een diploma chemie op zak hebben.

Maar laten we eerlijk zijn, wie klikt er niét met een grijns op die spotgoedkope telefoonhoes van een halve euro inclusief verzending? ‘Made in China‘ staat er dan nog vaak pontificaal op, maar hé, voor dat geld wil je best een gokje wagen. Is het goed? Mooi meegenomen. Valt het tegen? Ach, weer een anekdote voor bij de koffie.

Recht op oplichting

En dan de dropshippers, die ware meesters in misleiding. ‘Snel geleverd!’, roept de advertentie, terwijl je pakketje rechtstreeks uit een Chinese fabriekshal komt na een tussenstop in een Nederlandse loods. De prijs? Vijf keer over de kop. Het enige wat ze doen, is jou laten betalen voor het recht om opgelicht te worden. En toch, als consument, ben jij ‘de schuldige’.

Natuurlijk, er wordt met een bezorgde blik gewezen op giftige stoffen in goedkope sieraden of speelgoed die levensgevaarlijk kunnen zijn. En ja, dat kán een probleem zijn. Maar vertel mij eens: wie keurt die producten eigenlijk goed? Juist, de mensen die ervoor betaald worden – en blijkbaar nogal eens een oogje dichtknijpen.

Redden van ons continent

Oh, en laten we vooral niet vergeten hoe we onze ‘Europese economie’ moeten steunen. Want door je volgende oplaadkabel bij de lokale winkel te halen voor het tienvoudige van de prijs, draag je bij aan het redden van ons continent. Want dat werkt altijd zó goed, toch?

Dus ja, goedkoop is soms duurkoop en niet alles wat blinkt, komt ongeschonden door de veiligheidscheck. Maar kunnen we even stoppen met het vingertje wijzen naar consumenten? Misschien is het tijd om eerst die dropshipping-praktijken en halfbakken regelgeving aan te pakken. Tot die tijd bestel ik gewoon lekker verder. Je weet maar nooit, misschien zit er een keer een pareltje tussen.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reacties