Meer dan alleen doosjes schuiven
Het zal u vast niet zijn ontgaan, er is veel onvrede onder de apothekersassistenten van de openbare apotheken. Na meerdere regionale stakingen en enkele landelijke stakingsdagen, wordt het werk in de apotheek de komende week wederom stilgelegd. Wees maar niet bang, spoedmedicatie is gewaarborgd.
En wat lees ik dan op de socials naast de vele steunbetuigingen? Gaan ze nu alweer staken? Hebben ze niets anders te doen? Verdienen ze niet al genoeg? Het enige wat ze doen is toch de hele dag doosjes schuiven.
Geduldig
Weet u waar de gemiddelde apothekersassistente het grootste deel van de dag druk mee is? Nee? Overleggen met artsen om fouten in recepten te herstellen wanneer er medicatie is voorgeschreven die al lang uit de handel is. Of medicijnen die helemaal niet samen kunnen met bestaande medicatie, of wanneer de dosering niet klopt. Rondbellen naar andere apotheken om te kijken of bepaalde medicatie daar nog op voorraad is. Klanten heel geduldig telefonisch te woord staan die voor de zoveelste keer aan de lijn hangen of hun medicatie al klaarligt. Het ziekenhuis nabellen omdat een ontslagrecept niet is doorgegeven.
Worden er dan zoveel fouten gemaakt in recepten? Ja, een arts is immers ook een mens en mensen maken nou eenmaal fouten. Alleen merkt u daar normaal niets van, omdat de apothekersassistente de fout voor u opmerkt en herstelt. En gelukkig maar, want een nulletje te veel of te weinig of een komma op de verkeerde plek, kan desastreuze gevolgen hebben. Wat dat betreft kan uw leven afhangen van de opmerkzaamheid van de apothekersassistente.
Gezucht en gesteun
En wat krijgen ze daarvoor terug, behalve een salariëring die totaal niet in verhouding staat tot de zwaarte en verantwoordelijkheid van het beroep? Zuchtende en steunende klanten aan de balie omdat ze even iets langer moeten wachten dan ze gewend zijn. Scheldkanonnades, zowel telefonisch als in de apotheek zelf. Klanten die boos weglopen of met doosjes medicijnen gooien. En zelfs soms fysiek geweld. En waarom? Omdat ze hun werk nauwkeurig doen.
Dus mocht u volgende week voor een dichte deur staan, denk dan niet dat er gestaakt wordt omdat ze niets beters te doen hebben. Mocht het iets langer duren aan de balie, besef dan dat de assistente op dat moment wellicht in overleg is om een potentieel dodelijke fout in een recept te herstellen. Krijgt u een ander merk dan u gewend bent, weet dat de assistente daar niets aan kan doen. Krijgt u uitleg over een medicijn terwijl u daar geen zin in heeft, realiseert u zich dat de assistente dit niet doet om u te pesten, maar omdat het verplicht is. Als we als klant op deze manier met de apothekersassistenten omgaan, wordt hun beroep er een stuk mooier door.