Sport en subsidies
In Nederland wordt sport steeds minder gesteund door subsidies van de overheid, wat ruimte laat voor commerciële invloeden. Grote sponsoren zoals Jumbo bepalen niet alleen wie ze ondersteunen, maar ook wie er wordt uitgesloten.
Denk aan Jutta Leerdam, een wereldwijde ster die commercieel goud waard is, maar toch niet werd toegevoegd aan de Jumbo-selectie. Een gemiste kans, want haar bekendheid kan een sporttak financieren zoals maar weinig andere atleten dat kunnen.
Resultaten en kritiek
In Amerika zien we een andere aanpak: miljardairs stappen in als investeerders in sport en nemen de leiding over, vaak met verbluffende resultaten. Hoewel dat model ook kritiek oproept, laat het zien wat mogelijk is als iemand met diepe zakken écht in een sport wil investeren. Waarom zou dat hier niet kunnen? Nederland wacht op iemand die deze uitdaging aandurft, een visionair die de Nederlandse sport naar nieuwe hoogten tilt.
Het huidige systeem, waarbij bedrijven als Jumbo sportief en commercieel sturen, is niet zaligmakend. We hebben ondernemers nodig die verder kijken dan hun eigen belangen, die de potentie zien van een grotere investering in sport. Misschien moeten we inderdaad een voorbeeld nemen aan Amerika en hopen dat een miljardair opstaat met een hart voor sport. Nederland verdient het.