Gemak dient de mantelzorger

Astrid Aveling-de Jong Vandaag

Ik heb als mantelzorger een boel dingen die me frustreren. Dingen waar ik verdrietig om kan zijn, dingen die me boos maken, die me stress bezorgen en kostbare tijd kosten.

Al meerdere keren schreef ik er een blog over, al was het alleen maar om even mijn ei kwijt te raken. Maar niet alles in het leven van een mantelzorger is ellende. Zo is er ook iets waar ik blij mee ben, iets wat het leven makkelijker maakt.

Vroeger

Ik weet niet hoe oud u bent, maar ik kan me nog herinneren hoe het vroeger ging als je medicatie nodig had. Ik belde dan de huisarts en moest geduldig wachten tot ik de assistente aan de telefoon kreeg. Er was nog geen bandje en je hoorde ook niet hoeveel bellers er nog voor je waren. In gesprek betekende gewoon dat je opnieuw moest bellen. Ik kan me zelfs nog herinneren hoe dat ging met een ouderwetse telefoon zonder herhaalfunctie. Maar oké, na een tijdje kreeg je iemand aan de telefoon en dan kon je de ‘bestelling’ plaatsen. Soms moest je een recept ophalen bij de praktijk, meestal werd het recept doorgegeven aan de apotheek en dan kon je het daar, als je geluk had de volgende dag, ophalen.

De apotheek

De apotheek was voor mij altijd een bron van ergernis en ik ben toch echt een zonnig type. Een nummertje trekken, heel lang wachten tussen hoestende en narrige mensen in een veel te warme ruimte en heel vaak ging er ook nog iets mis. Het recept was bijvoorbeeld niet aangekomen of niet leverbaar. Dan werd je weggestuurd met de boodschap dat je het later nog maar eens moest proberen. Het kan natuurlijk heel goed zijn dat het aan mijn apotheek lag, maar ik hoorde wel vaker negatieve verhalen. Kortom, gedoe.

De medicijnlijn

Niet alles was vroeger dus beter en daar wil ik het nu over hebben. Om te beginnen was daar opeens De Medicijnlijn Voor Herhaalrecepten! Wat scheelde dat al een boel tijd en ergernis. Ik bel de huisarts, kies de optie Medicijnlijn en spreek in wie ik ben en wat ik nodig heb. Dan gaat de rest eigenlijk vanzelf. Wat een handige uitvinding. Maar wacht… het kan dus nog makkelijker. Want we hebben hier dus ook een afhaalloket bij de apotheek. Twee zelfs. Buiten!

Het afhaalloket

Misschien denkt u nu, lekker belangrijk. Maar mijn man heeft echt heel veel medicatie. Pilletjes, capsules, druppels, poedertjes, pufjes en prikken. Wij hebben serieus bij Ikea een speciaal kastje gekocht om alles een plek te geven. Wij noemen dat hier in huis De Gifkast. Er staan kratjes in met alles wat nodig is. Dus het feit dat ik dat nu allemaal uit de muur kan trekken scheelt voor mij echt een slok op een borrel. Ik wandel met mijn big shopper naar de apotheek, toets de code in die ik op mijn telefoon heb ontvangen en even later gaat er een klep open en kan ik de bestelde medicijnen pakken in mijn tas stoppen. Appeltje eitje.

Hulde

Natuurlijk gaat het ook wel eens mis en moet ik alsnog naar binnen. Maar die sporadische bezoekjes bevestigen voor mij alleen maar hoe makkelijk de nieuwe werkwijze is. Dus bij deze, hulde voor de persoon die dit hele systeem heeft bedacht! Het maakt het leven van mensen die afhankelijk zijn van medicatie zo veel makkelijker. En gemak dient de mens of, in dit geval, de mantelzorger.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reacties