Pitloze druiven: gezonde snack of chemische tijdbom?

Abdelilah Amraoui 31 okt 2024

Je denkt lekker gezond bezig te zijn. Paar van die pitloze rode druiven van de Appie in je mandje, gewoon even snel snacken. Want gezond, toch? Tot je hoort dat ze je er zomaar een ‘giftige stof’ bij cadeau doen.

Albert Heijn roept dus z’n pitloze rode druiven terug. Een druif zonder pit klinkt altijd leuk, totdat je er een paar eet en je je afvraagt of het je laatste avondmaal wordt. Dat hele idee van ‘gezond eten’ lijkt ineens een slechte grap. Moeten we tegenwoordig een diploma in scheikunde hebben om nog fruit te kunnen eten zonder in een chemische nachtmerrie te belanden? Wat is er misgegaan, Appie? Geen laboratorium in de keuken, alleen een koelkast, maar blijkbaar is dat tegenwoordig niet genoeg.

Snacken met een bijwerking

Het is best ironisch eigenlijk, want Quote duikt geregeld in hoe ver we eigenlijk zijn gegaan in onze zoektocht naar perfect fruit. Ja, perfectie. Want zoals dat glimmende fruit in de supermarkt? Zo zag het er dus vroeger niet uit. Die pitloze druiven, ooit waren die helemaal niet pitloos. En nu, dankzij genetische manipulatie en ongetwijfeld wat chemische trucjes, hebben we ze omgetoverd in een makkelijk hapklare snack. Geen pit meer te bekennen, maar wél ineens een ‘schadelijke stof’. We wilden moeiteloos snacken en kregen een chemische bijwerking erbij. Lekker bezig.

Kijk maar eens naar de banaan, bijvoorbeeld. Quote liet eerder zien dat die oorspronkelijk een stuk kleiner was en vooral vol zat met keiharde pitten, niet echt handig voor een snack. De grote, zachte, en vooral pitloze bananen die we nu kennen, zijn het resultaat van honderden jaren van genetische aanpassingen en menselijke inmenging. Alleen brengt die kunstmatige perfectie zo z’n risico’s met zich mee. Want nu hebben we grote, makkelijke bananen, maar hoe lang blijft het ‘natuurlijk’? Je zou denken dat de manipulatie ophoudt als we op het perfecte plaatje zijn beland, maar nee hoor. Hoe ver gaan we nog?

Gefabriceerd voor Instagram

Of neem de watermeloen. Ook al zo’n voorbeeld van bigger is better. Vroeger een klein, bescheiden vruchtje, barstensvol pitten en niet eens zoet. Wie nu in de zomer een watermeloen aansnijdt, ziet een knalroze stuk vruchtvlees dat eruitziet alsof het direct voor Instagram is gefabriceerd. Die perfect glimmende, pitloze watermeloen met elke hap sappig zoet vruchtvlees, ooit was het nauwelijks eetbaar. Genetische modificatie heeft het fruit zo groot, sappig en pitloos gemaakt. Dit is speciaal gericht op onze moderne, altijd visuele generatie. Maar met die perfecte meloen ben je soms ook andere dingen gaan eten: meer suikers, minder voedingswaarde en wie weet wat er nog meer in dat genetische pakketje zit.

Het probleem is dat we in onze obsessie voor perfecte voeding langzaam vergeten zijn waar we echt mee bezig zijn. Die ‘verbeteringen’ maken ons leven ogenschijnlijk makkelijker. Geen pit, geen gedoe, gewoon fruit dat lekker is en geen werk kost. Maar laten we eerlijk zijn: we hebben de natuur zo hard geprobeerd te perfectioneren dat we de natuur juist om zeep helpen. Die druiven die ooit vol zaten met pitten, minder handig misschien, maar zonder chemische trucs. Nu haal je druiven in huis die op het eerste gezicht perfect zijn, maar stiekem vol zitten met stofjes die er nooit in hadden mogen komen.

Russische roulette

Dus hier zijn we dan, anno 2024, en we spelen Russische roulette met druiven. Wat is de volgende stap? De kiwi zonder harige schil? De ananas zonder stekels? Misschien zijn we al veel te ver gegaan en is het tijd om terug te keren naar de basics. We wilden allemaal gemak, maar misschien betekent gemak niet altijd veiligheid.

Misschien is het tijd om ons af te vragen of we niet gewoon een beetje te ver zijn gegaan. Hebben we die pitloze, perfect uitziende druiven echt nodig, of zouden we ook genoegen kunnen nemen met wat de natuur ons oorspronkelijk gaf? Misschien hadden we maar gewoon die originele, ruwe versie van fruit moeten houden, vol pitten en zonder extra risico’s.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reacties