Google is your best ‘Fiend’
LGBT, JTFC, LMFAO. Het internet heeft ons tal van afkortingen opgeleverd. Zo schijnt die eerste het goed te doen onder populisten: Laat Geen Buitenlanders Toe. Die tweede trouwens ook: Join The Fcuking Cattle, loop de schapen achterna. Gericht aan mensen die liever niet willen nadenken. En die derde kennen we allemaal van die feestplaat met dat shuffelen. Lass Mal Feiern, Aber Ordentlich.
En zo hebben we dus GIYBF. Dat staat voor ‘Google Is Your Best Fiend’. En nee, die ontbrekende r in dat laatste woord is geen spelfout. Even uitleggen.
Het overkomt ons allemaal. Het IDK-gevoel dat je even iets niet weet. Je weet wel, I Don’t Kare, niet wetend dat dat laatste woord een spelfout is. Wat doen we dan? We starten Google, tikken wat in en nog voordat je je vraag hebt gesteld heb je al meer dan duizend antwoorden. Daar staat vast wel de goeie tussen.
Proef op de som
Even de som op de proef nemen. Had FC Twente zich nu wel of niet gekwalificeerd voor de Champions League groepsfase? Onze krant berichtte daar namelijk niet over, die vond de bekerzege van FC Winterswijk belangrijker. Al kan het ook de nederlaag van Gemert zijn, een dorp hier 20 kilometer vandaan.
Artikelen van de FC Twente-fanshop. Nu bij Unibet wedden op de Europa League. Ontdek de schoonheid van Nice. Daarna artikelen over FC Twente, dat in Manchester speelde. En passant corrigeert Google mij: het is niet groepsfase, maar leaguefase. Oh ja, ik weet weer. AI, zo noemen ze dat zelfcorrigerend vermogen van het verschijnsel m… eh, machine.
Geld verdienen
Inmiddels weet mijn Actual Intelligence (het zelfcorrigerend vermogen van het verschijnsel mens) dat ik het antwoord op mijn vraag niet via Google ga vinden. Google retourneert datgene waar Google en hun adverteerders het meeste geld aan kunnen verdienen. En aan fanshops, goksites en supportersreizen en het onwetende vermogen van het verschijnsel mens valt meer geld te verdienen dan aan stellers van lastige vragen.
Ook kent mijn Actual Intelligence het gezegde ‘de vraag stellen is hem beantwoorden’. Ik ga dus naar de UEFA-website, ga aldaar naar de UWCL en vind daar alles over de Europese competitie van het vrouwenvoetbal. Dat FC Twente zich geplaatst heeft voor de groepsfase en is ingedeeld in een groep met Chelsea, Real Madrid en Celtic. En dat er volgend jaar ook bij de vrouwen sprake is van een leaguefase. En dat alles zonder dat daar een fanshop, goksite of supportersreis aan te pas komt.
Afleiden, overvoeren, verleiden
Als ik dus iets wil weten over hoe Nederland het doet in het Europese vrouwenvoetbal, dat is de UEFA-website mijn beste vriend. Google is er alleen maar om mij af te leiden, mij te overvoeren met informatie waar ik niet op zit te wachten en mij te verleiden tot het kopen van producten die ik niet wil. Dat associeer ik eerder met een demon of iets anders kwaadaardigs. Vandaar ‘best fiend’. Google is mijn beste vijand.
En dan snap ik wel waarom Google zo populair is: keep friends close, keep enemies closer.