En daar gaan we weer

Annemiek Wassenburg Vandaag

Hier laat je wat, daar krijg je wat. Aan de ene kant: elektriciteit. Hartstikke schoon en geluidloos. Aan de andere kant: de bijbehorende batterijen met bijbehorend brandgevaar.

Valt het dan niemand op dat er de laatste tijd zoveel branden ‘s nachts ontstaan? Bij boerderijen, bedrijven en woningen. Groot alarm. Mensen en vee naar buiten. Heel vaak moet dat dan voor dagen of weken. Dus je hele leven komt op zijn kop te staan en de administratieve troep achtervolgt je al die tijd: verzekeringen, gemeente. Van het ene loket naar het andere telefoonnummer. Daar gaan we weer.

Oorzaak?

Dat weet niemand maar ik heb zo’n vermoeden. Twee nieuwsberichten: in vuilniswagens ontstaat steeds meer brandgevaar door in de fik vliegende oude batterijen die bij het restafval zijn gekeild. En vervolgens in de afvalovens belanden. Ontploffen ze niet in de wagens, dan wel in de ovens. Want natuurlijk moeten ze worden uitgesorteerd en dan blijft er wel eens eentje achter. Boem!

Het tweede: de branden in woningen en bedrijven midden in de nacht als de meeste apparaten op ‘uit’ staan. Maar opladende lithiumbatterijen zijn gevaarlijk spul. Dat zag je al bij die vuilnisauto’s. Denk ook eens aan die autobranden in parkeergarages waar elektrische auto’s aan de lader staan. Vuurwerk! Onblusbaar met water. De andere auto’s gaan dus ook mee de fik in. Vuurwerk! Geen wonder dat er bij bepaalde parkeergarages een verbod geldt voor stekkerauto’s.

Natuurlijk hebben fietsbatterijen een lager kaliber. Maar ze moeten ’s nachts laden, omdat de fiets overdag nodig is om naar het werk te gaan. En als ze in brand vliegen, heb je hetzelfde probleem. Een brandende batterij krijg je niet naar buiten zonder zelf zware brandwonden op te lopen. Dus daar sta je, met de handen in het haar. Dag, huis. Ook als er batterijbrand is bij een rijtjeswoning of appartemensgebouw naast jouw onderkomen, mag jij gezellig meegenieten. Want hoe mensen met hun batterijen omgaan, heb jij niet in de hand. Wordt er te lang geladen? Zit het apparaat in een te warme hoes of ligt het op een zachte ondergrond? Zijn de batterijen al oud? Dan loop je ook risico op brand als je zelf wel goed met batterijen omgaat.

Waar zijn we aan begonnen?

Goeie vraag. Alles moest veiliger en schoner. Maar verbrand lithium is alles behalve schoon en veilig is het dus ook niet. En het werkt alleen hier en nu. Niet op de plek waar lithium wordt gewonnen. Onze piepkleine bosjes en heideveldjes blijven gespaard, maar de pampa’s, oerbossen en oceanen gaan eraan. En straks is het op. Dan zul je naar Mars moeten of aankloppen bij een ster. Elektriciteit heeft nog een ‘voordeel’: er is zat als je het niet nodig hebt maar als het wel nodig is, is het op. Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: elektriciteit kun je slecht bewaren. Dat kan eigenlijk alleen in materie: steenkool, aardgas, waterstof, niet in zonnepanelen of windmolens. Keuze: of je gooit de overtollige elektriciteit weg, of je koopt een deurgrote huisbatterij voor een paar dagen opslag. Batterij. Daar gaan we weer. En in de winter zitten we alsnog zonder elektriciteit in de kou. Daar is geen batterij voor nodig.

Hoera: de wetenschap staat niet stil. Er gaan straks huisbatterijen komen op basis van zoutwater. Die zijn nog veel groter dan de lithium batterijen, dus ongeschikt voor een doorsnee-huishouden. En de kosten van huisbatterijen wegen niet op tegen het voordeel van de opslag. Budgettair neutrale energietransitie is dus een sprookje. Net als CO2-neutraal. Schone energie begint vuil: met het delven van alle grondstoffen, nodig voor schone energie-molens en -panelen. En het eindigt met omvorming van versleten molens en -panelen. En beide processen leveren nog meer CO2 op.

Bezint eer ge begint. Nu zijn we al zo ver dat we niet meer terug kunnen. Nog even en we vullen de ene batterij met de andere. Daar gaan we weer.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reacties