Tolwegen: Het Gouden Ei van de Infrastructuur

Jan Veenstra Vandaag

Tolwegen in Nederland? Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Maar goed nieuws: Minister Barry Madlener van Infrastructuur (PVV) sluit het niet uit! Wat een verademing. Eindelijk een plan waarbij we geld mogen uitgeven om… ja, om te rijden op wegen die we zelf al betaald hebben via belasting. Wat een vooruitgang!

Madlener ziet in tolwegen een schitterend verdienmodel. Want wie wil er nu niet betalen voor iets wat ooit gratis was? Investeerders zouden staan te trappelen om hun geld in snelwegen te steken, waarna ze elke passant vrolijk mogen afrekenen bij het poortje. „Op dit moment zijn er totaal geen plannen”, zo sust Madlener ons, „maar het is geen slechte gedachte voor sommige trajecten.” Heerlijk geruststellend. Geen plannen, maar hé, wie weet wat de toekomst brengt? Zeg nooit nooit!

Het kabinet-Rutte probeerde eerder al iets ingenieus: rekeningrijden. Dat betekent dat je voor elke kilometer betaalt, ongeacht spits of niet. Maar dat idee bleek iets te ambitieus, vooral omdat niemand weet hoe die kilometers eigenlijk bijgehouden moeten worden. Misschien moesten we zelf een notitieblokje meenemen in de auto. Madlener noemt het „theoretisch goed, maar niet werkend in de praktijk.” Dus daarom: tolwegen, want we kunnen altijd terug naar het goede oude poortjes-systeem. Nostalgie ten top!

En het mooiste? Tolwegen zijn zo lekker eerlijk! Je hebt immers een keuze. Wil je niet betalen? Geen probleem, dan ga je gewoon lekker in de file staan. Dat is toch echt vrijheid in de puurste vorm. Betaal of wacht. Of je moet het fileprobleem helemaal zat zijn en toch maar die tolweg nemen, wat natuurlijk precies het punt is.

Maar wees gerust, als de overheid straks „echt geen geld” meer heeft, kunnen we rekenen op private investeerders. Denk aan pensioenfondsen die misschien wel zin hebben om een extra baan aan te leggen, zodat jij iets sneller van A naar B kunt. Daar mogen we natuurlijk blij mee zijn. Want stel je voor dat we met al dat belastinggeld zelf nog snelwegen zouden moeten onderhouden. Wat een gedoe.

Dus laten we het hopen: meer tolwegen! En als het even meezit, krijgen we er ook nog eens een tekort aan bouwvakkers en een stikstofprobleem bij. Want wat is infrastructuur zonder een klein beetje drama?

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reacties