De nieuwe dealer op de hoek
Een schimmige steeg ergens in een grote stad. Een figuur met capuchon over zijn hoofd kijkt schichtig om zich heen. Vanuit de schaduwen duikt een groepje tieners op. „Psst, heb je iets voor ons?”, vraagt één van hen. De figuur knikt en overhandigt een pakketje. „Probeer deze eens”, zegt hij. „Ze zijn nieuw en smaken naar fruit.”
Nee, dit is geen scène uit een criminele tv-serie. Dit is gewoon een doordeweekse dag in Nederland en de figuur is Philip Morris.
De tabaksgigant en verslavingsinnovator heeft een nieuwe truc bedacht: Levia. Levia is een tabaksloze nepsigaret die geen tabak, maar cellulose bevat. Daardoor valt het niet onder het smaakjesverbod dat geldt voor tabak en vapes. Ze blijven hierdoor hun menthol- en fruitsmaakjes zonder problemen aan de man brengen en door het volstoppen van het product met nicotine blijft het verslavingseffect gegarandeerd. Philip Morris is simpelweg de slimme dealer op de hoek die ervoor zorgt dat hun product altijd binnen handbereik blijft. Ze blijven hun winstmakende verleidingen aanpassen, als het moet bedekt door de mist van legaliteit. De NVWA kijkt machteloos toe, want ja, het is een plantaardig product maar geen tabak. Een geraffineerde truc die de meest doorgewinterde advocaat zou doen glimlachen van trots.
Klanten voor het leven
Levia is voor jongeren en een toegankelijke opstap naar echt roken. En weer stelt Philip Morris zijn toekomst veilig door het opvoeden van een nieuwe generatie klanten voor het leven. Net als de slimme dealer in de donkere steeg. Wie weerstaat de fruitige damp die je in het eerste levensjaar als nieuwe roker je longen streelt?
En zo is de cirkel weer rond. Terwijl we collectief proberen onze kinderen te beschermen tegen de gevaren van roken, vindt de industrie altijd weer een nieuwe manier van verleiden.
Een daverend applaus voor de zet van Philip Morris. Ze hebben opnieuw laten zien dat je met een een wolk van creativiteit en een juridische acrobatiek de regels omzeilt. En terwijl zij hun zakken vullen, kijken wij machteloos toe hoe een nieuwe generatie hun longen sloopt en hun leven in sneller dan verwachting in dampen van fruitige wolken uitblaast. Ah, de zoete geur van innovatie.