Disney en de kleine lettertjes

Abdelilah Amraoui 15 aug 2024

Met enige verbazing lees ik tijdens mijn ontbijtje een nieuwsbericht dat je niet snel zult vergeten. Disney heeft het weer eens goed verprutst. Een Amerikaanse vrouw is overleden na een allergische reactie tijdens een bezoek aan Disney World en haar man besluit nu juridische stappen te ondernemen.

Je zou denken dat Disney wel wat verantwoordelijkheidsgevoel zou hebben, maar nee, de situatie wordt alleen maar erger.

Peter Giattino, de advocaat van de man, legt het heel helder uit aan ABC News: „Ze is uit ons leven gerukt. Het is een tragedie.” Tangsuan en Piccolo zaten te eten in een van de restaurants in Disney World in Orlando, Florida. Piccolo vertelt dat ze tijdens het bestellen duidelijk hadden aangegeven dat Tangsuan een ernstige voedselallergie had. Maar blijkbaar heeft het restaurant niet goed genoeg opgelet. Wat een ramp!

En nu het absurde deel: Disney probeert de rechtszaak te laten vallen door te zeggen dat de man ooit een proefabonnement op Disney+ had. Serieus? Ze claimen dat de voorwaarden van dat proefabbo – waarin staat dat geschillen buiten de rechtbank moeten worden opgelost – ook gelden voor hun pretparken en andere diensten. Dit klinkt als een smerige juridische truc om hun verantwoordelijkheid te ontwijken.

Pijnlijk voorbeeld

Stel je voor: je hebt je allergieën duidelijk gemeld, het personeel verzekert je dat alles veilig is en je vrouw krijgt een fatale allergische reactie. Je zou verwachten dat Disney zijn beloftes nakomt, toch? Maar nee, ze verschuilen zich achter de kleine lettertjes van een proefabonnement. Echt niet te geloven.

Het hele verhaal is een pijnlijk voorbeeld van hoe wij als individuen vaak niets meer zijn dan nummers in de systemen van grote bedrijven. Naarmate corporates groter en groter worden, zie je hier in Nederland ook hoe de klantrelatie steeds meer een farce wordt. Als je probeert contact op te nemen, krijg je vaak een chatbot of moet je je problemen via e-mail oplossen. En als je écht hulp nodig hebt, word je vaak geconfronteerd met dure telefoonnummers met belachelijke tarieven per minuut. Het lijkt wel alsof bedrijven extra geld proberen te verdienen aan hun eigen onbereikbaarheid.

Dit laat zien hoe ver bedrijven bereid zijn te gaan om hun eigen belangen te beschermen met juridische fratsen en een gebrek aan echte klantgerichtheid. In een systeem waar de menselijke maat steeds meer verloren gaat, worden wij gereduceerd tot statistieken en cijfers.

Schapen

Op 2 oktober wordt het spannend. Deze rechtszaak is niet alleen een strijd over Disney’s verantwoordelijkheden, maar ook een breder symbool voor hoe bedrijven hun klanten steeds meer behandelen als schapen in plaats van mensen. Disney kan niet zomaar wegkomen met hun excuses en juridische spelletjes. Deze zaak is een test om te zien of we als individuen kunnen opstaan tegen een systeem dat ons vaak alleen maar als data in hun systemen ziet.

Dus, dacht je dat juridische zaken saai waren? Denk nog eens na. Dit verhaal laat zien hoe bedrijven hun verantwoordelijkheden kunnen ontwijken met een schijnbaar onschuldig proefabbo. Zet je schrap voor 2 oktober – dit wordt geen gewone rechtszaak, maar een strijd tegen een systeem dat veel te vaak de menselijke maat uit het oog verliest.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reacties