En weer door!
Sinds enkele jaren bevindt zich aan de buitenzijde van de Albert Heijn XL, waar ik naast woon, een Pick Up Point. Achter de ramen hangt een poster met de slogan: ‘Bestellen, oppikken en door naar de crèche’.
Ik heb deze zin al vaak gelezen en iedere keer bevreemdt ze mij. Niet eens zozeer omdat ik niet zou weten wat ik als kinderloze man bij een crèche zou moeten – dat lijkt me een doelgroepdingetje – maar meer omdat de bedenkers van de slogan menen hiermee klanten te bereiken. Marketingmensen schrijven nooit zomaar iets op. Het product Pick Up Point moet kennelijk een bepaalde behoefte vervullen. Vraag creëert immers aanbod en aanbod creëert weer vraag.
Volgestouwd
Ik zit weleens op een bankje te kijken naar de klanten die op deze manier hun boodschappen doen, of beter gezegd komen afhalen. Het beeld dat ik vooraf in mijn hoofd had klopt aardig. Voornamelijk grote gezinswagens volgestouwd met kinderzitjes, rondslingerende voetballen en hockeysticks, waar met gemak nog een weekvoorraad boodschappen bij geduwd kan worden. En hop, klep dicht en weer door naar de volgende afspraak uit die overvolle agenda.
Het voorbeeld van de Albert Heijn staat niet op zichzelf. Overal in de huidige drukke, gehaaste samenleving word je erop gewezen dat iets sneller en efficiënter kan. Ik stond laatst bij de zelfscan van de Jumbo en las op het bordje dat er bij stond: ‘Snel scannen en weer door!’. Wederom zo’n uiterst curieus zinnetje dat ten eerste verwacht dat ik graag iets zo snel mogelijk wil doen. En ten tweede inspeelt op een vermeende drukke agenda die ik zou hebben door aan te geven dat ik ‘weer door kan’. Ik heb echter helemaal geen behoefte om iets sneller te doen en ik heb ook geen drukke agenda. Je zou door dit soort zinnetjes bijna gaan denken dat je iets verkeerd doet.
Er tegenaan
Nog zo’n voorbeeld: Liga. U weet wel, van oudsher bekend van de vierkante biscuitjes met dat laagje melkcreme dat je als kind er altijd als eerste af peuterde met je tanden. Het merk heeft voor mij altijd de associatie gehad met gezelligheid, dat vier uur kopje thee-gevoel. Tegenwoordig adverteert Liga met de slogan: ‘Er tegenaan!’. Wie de tekst op de website leest komt deze woorden tegen: bikkels, doorzetters, sprinten, to-do list-afstrepen, overwinnen, ambitie en het beste uit je dag halen. Pff, mag ik dat koekje ook gewoon lekker vinden, beste fabrikant?
De manier waarop consumenten worden aangesproken, is een afspiegeling van de tijd waarin we leven. En als we niet uitkijken laten we ons door al deze communicatie nog eens verder beïnvloeden in de richting van een nog drukker en gejaagder leven. Wie goed gedijt bij alle drukte heeft er wellicht geen last van, maar tegen alle mensen die houden van een wat langzamer levensritme zou ik willen zeggen: blijf vooral jezelf en laat je niet gek maken.