Last van personeelstekort? Selecteer anders door te focussen op waarom

Dasha Zatula 24 jun 2024

Onlangs werd een man met een wo-niveau door een recruiter afgewezen voor een hbo-functie omdat hij alleen mbo-niveau 4 had afgerond en de IQ-assessment van het betreffende detacheringsbureau slecht had gemaakt.

Hoe kan dat eigenlijk?

Als de recruiter goed had opgelet, had ze gezien dat de man bij zijn hobby’s vermeldde dat hij lid was van Mensa. De recruiter heeft dit over het hoofd gezien en heeft alleen doorgevraagd naar hobby’s die met dieren en schilderen te maken hadden. Als ze niet alleen gefocust was geweest op wat haar bekend voorkwam, dan had ze geweten dat Mensa een erkende internationale organisatie is waar je alleen lid van kunt zijn als je IQ 130+ (wo-niveau) is. Hierdoor was een IQ-assessment niet eens nodig geweest. Daarnaast had de man veel relevante werkervaring opgedaan, maar er werd toch zoveel nadruk gelegd op de opleiding en andere criteria. Dit kwam omdat de recruiter niet goed genoeg wist wat de functie inhoudelijk inhield.

Verkeerde dingen

Dit soort situaties komt vaker voor. Bedrijven lopen goed personeel mis. Recruiters hebben soms moeite om de volledige reikwijdte van een beroep te begrijpen en strepen allerlei simpele standaard vinkjes af, waardoor ze ontzettend talentvol personeel mislopen. Ze nemen niet de moeite om te begrijpen wat ze niet begrijpen en hierdoor leggen ze de focus op de verkeerde dingen. Of ze verwarren een HBO-opleiding met HBO werk- en denkniveau.

Opdrachtgevers (HR) en recruiters, ik begrijp dat jullie niet altijd de inhoudelijke kennis hebben van bepaalde beroepen om te bepalen of iemand op goed niveau functioneert, maar creëer dan een ander criterium. Zeker nu we een personeelstekort hebben, is dit een van de oplossingen om getalenteerd personeel niet mis te lopen.

Aan de recruiter: vraag de opdrachtgever welke resultaten de persoon moet bereiken als hij of zij de functie uitvoert. Communiceer dit met de kandidaat en vraag hoe hij of zij deze resultaten zal bereiken (het liefst met praktijkvoorbeelden). Je zult versteld staan hoe creatief mensen zijn. Koppel dat terug naar de opdrachtgever als je twijfelt.

Waarom, wat, niet hoe

Aan het bedrijf: focus vooral op het waarom en wat, niet op de hoe. Ook al weet jij precies hoe iets moet gebeuren, er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Een bedrijf werkt met Google Docs en een ander bedrijf werkt met Microsoft Word. Beide doen wat ze moeten doen. Zo is dat ook met mensen.

Mensen die niet in de standaardvakjes passen, moeten vaak harder werken omdat ze zichzelf continu moeten bewijzen aan anderen. Die mensen zijn goud waard, want door dat harde werken hebben ze al meerdere wegen bewandeld en tig obstakels overwonnen.

Natuurlijk met uitzondering van beroepen die geregistreerd staan in beroepsorganisaties en instanties die als bescherming dienen tegen fraude of ter bescherming van de consument, bijvoorbeeld accountancy, rechtsgeleerdheid of veel beroepen in de gezondheidszorg en andere beroepen.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reacties