Het nieuwste verdienmodel

Annemiek Wassenburg 8 jun 2024

Even voorstellen? Het nieuwste verdienmodel, oftewel: de Publieke Zaak. Die omvat alle faciliteiten die voor iedereen toegankelijk en bereikbaar moeten zijn. Omdat je niet zonder kunt als je in deze maatschappij leeft. Zorg. Onderwijs. Onderkomen. Rechts- en bestaanszekerheid. En informatie.

Zonder informatie weten we niks over de dingen die we juist wel moeten weten. Daarom hebben we een Publieke Omroep. De wordt (nog wel) betaald door iedereen via de belastingen. En iedereen kan ernaar kijken. Tenminste… met de bijbehorende apparatuur en verbindingen. Inclusief 21 procent BTW. Niet getreurd, dan lezen we toch gewoon de krant? Die komt elke dag in de bus, dus die verbinding is al geregeld. Maar…

Allesbehalve toegankelijk

Ik heb het opgezocht. Dankzij de digitale connectie kom je er gemakkelijk achter. Tjonge, wat een wirwar. Het lijkt de koopwinkel van BolleGijs wel. Maar met de P+D-abonnementstarieven versie compleet zit je net onder of net boven de 600 euro per jaar. Voor maar één krant. Elke krant heeft zijn eigen onderzoeksjournalistiek en thema’s. Alleen de zeikverhalen over Wilders en BN-ers zijn overal hetzelfde, plus de artikelen die ze van elkaar overkopen. Wil je echt het brede beeld van wat in Nederland speelt en wordt gedacht, dan zit je aan minstens drie kranten vast. Eén regionaal, twee landelijk. Wie kan dat betalen, wie heeft zoveel geld?

Antwoord: de elite. Die krijgt hulp van de staat bij de toegang tot deze onontbeerlijke publieke dienst dankzij het lage BTW tarief van 9 procent. Eh… watte? Maar op energie zit 21 procent BTW. Net als op woningen, tandpasta en kleren. Alsof die niet onontbeerlijk zijn. Onlogische warboel. Zeker als je weet dat een acht-gangen sterrenrestaurantmaaltijd wel onder het lage tarief valt. Net als dure-festivaltickets en schouwburg-cultuur. Terwijl je voor snackbar-bakjes een extra opslag betaalt die lekker geen BTW is. Over dat laatste klaagt niemand. Maar hoor die elite eens klagen. Tja; afscheid nemen van centjes is veel moeilijker dan ze helemaal niet hebben.

Op naar 21 procent

Het gloednieuwe zonnetje heeft bedacht dat die krant plus alle andere elite-voer ook naar 21 procent BTW moet. Nou had ik graag  informatie gekregen over hoe en wat, maar die krijg ik niet van de krant. Die communiceert alleen verontwaardiging. Maar voelers leggen niks uit. Dat vindt elke krant zelf ook van gewone mensen. Dus leg ik het maar uit.

600 euro betalen voor een abonnement, als je toeslagen nodig hebt en afhankelijk bent van de Voedselbank? Of hooguit modaal verdient? Ook met de lage BTW is deze zogenaamd publieke voorziening dus voor helft van Nederland onbereikbaar. Ergo: er is geen reden voor een laag BTW-tarief omdat het niet om een publieke faciliteit gaat. En wie wordt er echt begunstigd door dat tariefverschil? Niet de krant maar de uitgeverij. Die steekt die 12 procent in eigen zak. Daarom is die krant zo duur. Zonnetje heeft voor één keer gelijk.

Probleemaanpak

De oplossing is als volgt. Iedereen die lijdt aan energie-armoede stookt voortaan ouwe kranten in de kachel. Dan valt energie tenminste wel in het lage tarief. Absurd… En wat die krant zelf betreft: de overheid verplicht ze allemaal om in ruil voor de lage BTW elke dag drie eigen artikelen over actueel nieuws en achtergronden (dus geen roddel en lifestyle) publiekelijk beschikbaar te stellen. Iedereen die ze wil lezen kan erbij via wachtwoord en emailadres. Kranten die niet mee doen, gaan de hoge BTW betalen. Die 12 procent aan extra belastingopbrengst wordt besteed aan gedegen taal- en leesles voor alle kinderen. Zodat ze die gratis artikelen beter snappen.

Ziezo. Klusje geklaard.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reacties