Broeders in het geloof
Wat veel christenen misschien zal verbazen, is het grote respect waarmee Mohammed en dus de Koran over Jezus spreekt. Mohammed, de afgevaardigde van Allah, beschreef zichzelf en Jezus als ‘broeders in het geloof’. Citaat: „Van de hele mensheid in dit aardse leven sta ik het dichtst bij Jezus, zoon van Maria.”
Mohammed zei nog veel meer positieve dingen over Jezus; de belangrijkste staan in de Soera 3: 33-63. Hij zegt daar dat Jezus geboren werd uit een maagd en de Messias was. Hij beaamde ook dat Jezus wonderen verrichte. „Ik (Jezus) kom tot u met een teken van uw Heer. En ik genees de blinden, de melaatsen en doe de doden herleven.” (Soera 3:49)
Mohammed die meer weet van Jezus dan diens tijdgenoten: de Joden en Romeinen. Die noemen alleen zijn naam en kruisdood. Aan de andere kant: er zit een afgrond van eeuwen tussen Mohammed en Jezus. Mohammed stierf in 632, Jezus in het jaar 33. Het gaat dus niet om een ooggetuigenverslag maar om informatie van horen zeggen en lang geleden, net als de evangelies zelf. Helaas; voor een rechter zou zo’n getuigenis niet veel waard zijn. Maar toch..
Ongelijk behandeld
Desalniettemin overwegen sommige ‘rechtsstatelijken’ om wettelijk ruimte te geven aan Koranverbrandingen en gebruiken daarbij de Grondwet als smoesje. Vrijheid van meningsuiting. Ergens iets van vinden – hoe negatief ook – is echter heel wat anders dan het vernietigen.
Heb je dan de Grondwet wel goed begrepen? Die zegt het zo: alle rechten, dus ook die van vrije meningsuiting, gelden behoudens ieders verantwoordelijkheid voor de wet. Ik moet die wet nog zien, die vernietiging van andermans denkbeelden toestaat. Ook de nazi’s staken indertijd alle boeken in de fik waarvan de inhoud hen tegenstond. En toen zei iedereen: „Foei. Dat willen we nooit meer.” En nou willen we het weer wel, nota bene door nieuwe nazi’s?
En waarom wordt in alle talen gezwegen over andere beeld- en meningbepalende geschriften, al dan niet religieus? Stel, iemand ziet het Koninghuis niet zitten. Zijn mening. En uitgerekend op Koningsdag steekt hij een portret van de koning in de fik. Waar iedereen bijstaat. Wat denkt u dat er dan gebeurt…? Juist. Hoe heet dat ook alweer volgens de Grondwet, die ongelijke behandeling? Juist…
Discriminatie, die bij moslims wel mag en bij alle anderen niet, is dubbele discriminatie. En hoe zit het eigenlijk met het recht op vrije meningsuiting van de moslims zelf? Vraag maar eens na bij Universiteit Maastricht, de UvA. Of bij de ‘vrije’ pers.
Absoluut dieptepunt
De Grondwet misbruiken om discriminatie goed te praten is wel het absolute dieptepunt. Blijft er zo nog iets over van die Grondwet en van de democratie die zich erop baseert? Mijn advies aan alle bestuurders: volg een diepgaande cursus Begrijpend Lezen. Of, als u dat niet kunt, leer dan eerst gewoon letterlijk lezen. Daar zult u best een poosje zoet mee zijn. Maar alles is beter dan de onzin die u nou uitstoot.
Dat is pas wat ik milieuverontreiniging noem.