Gebruik geen professionele entertainment-reviews

Stephan Verwijmeren 9 apr 2024

Voordat je naar een theatervoorstelling of film gaat, thuis vanaf de bank een serie kiest om te kijken, of online een game koopt, wil je informatie om je keuze te bepalen. Je wilt vooraf weten of dat wat je koopt het geld en de tijd waard is. Een makkelijke manier is door reviews te lezen.

Ze zijn overal, in je dagelijkse krant tot minder gelezen websites op internet. Deze reviews zijn dan ook nog eens geschreven door mensen die er hun brood mee verdienen, dus je wordt op je wenken bediend. Maar niks is minder waar.

Het zijn de professionele reviews die het verst van jouw beleving staan. Per soort product zijn er redenen waarom reviews vaak niet overeenkomen met de gemiddelde beleving. Zo worden bekende titels van games uitgegeven aan reviewers voordat ze te koop zijn. Een negatieve review kan leiden tot het niet vroegtijdig ontvangen van een kopie van de volgende nieuwste game. Zo hebben reviews van films, series en voorstellingen ook hun specifieke problemen. Maar deze hebben wel iets gemeen.

5, 3 of 2 sterren

Voor elk entertainmentproduct bestaat er een doelgroep, smaken verschillen. Dit vervalt echter bij professionele reviewers. Zij moeten het product consumeren voor hun werk, ook al behoren ze niet tot de doelgroep. Daarom verschillen reviews zo erg in hun waardering. Eenzelfde film krijgt in de ene krant 5 sterren en in de andere krant 3 of zelfs maar 2 sterren. ‘Bevooroordeeld’, denk je dan, wat ook waar is, maar de baan van reviewer leidt daar nou eenmaal toe. Als bijna alles consumerende reviewer raak je sneller geërgerd aan veel terugkomende elementen, en word je gevoeliger voor details en nieuwigheden die de gemiddelde consument niet opvalt of raar vindt.

Er is geen consensus over wat goede storytelling, comedy of gameplay is, maar er zijn wel degelijk basisprincipes waar men het grotendeels over eens is, maar die worden uit het raam gegooid voor een persoonlijke nieuwigheid bias. Reviews hebben misschien voor jou alleen waarde als de reviewer ook in jouw doelgroep valt. Smaken moeten enigszins overeenkomen. Je kunt je tijd besteden aan het doorgronden van de smaken van reviewers, maar daar zou ik mijn kostbare tijd niet aan besteden. Dan is het makkelijker om te kijken naar een nieuw product en je te bedenken of het lijkt op iets wat je eerder leuk vond.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reacties