Die ene maatregel

Oscar van Schijndel 19 apr 2024

Er klinken alarmerende berichten in ons land. De formatie dreigt nu al voor de zoveelste keer vast te lopen. Maar juist op het moment dat half Nederland overweegt de moed op te geven, is er die ene maatregel over wegen die de formatie gaat redden.

Die ene maatregel waardoor de partijen het ein-de-lijk met elkaar eens gaan worden. Want het regeerakkoord hoeft niet meer te bevatten dan die ene maatregel, aangezien die alle problemen in ons land oplost.

Een half miljoen mensen dreigt met onvoldoende eten te zitten. Maar dankzij die ene maatregel hoeven we straks minder lang honger te lijden, omdat we nu sneller ons eten bij de voedselbank kunnen halen.

De schuldhulpverlening draait overuren, maar kan dankzij die ene maatregel veel efficiënter werken en kan dus nog wat meer besparen op personeel.

De vlag uit

Bijen en zweefvliegen dreigen uit te sterven, waardoor de bestuiving van gewassen in het honderd loopt. Gelukkig is die ene maatregel in de maak en dat is een kwestie van dertig uur lang borden overplakken. En daarna zorgt die extra luchtverplaatsing voor datgene waar onze insecten niet meer toe in staat zijn. Want dat bestuiven, dat is vanaf dan mensenwerk. Preciezer: mensen die zich ieder voor zich omgeven weten door twee ton staal.

Dubai loopt onder water, in Oekraïne en Gaza is het oorlog, en in ons land gaat vlag uit: we mogen ein-de-lijk weer 130 over de snelweg. De maatregel die de impasse in de kabinetsformatie gaat doorbreken. De vier partijen kunnen een missionair kabinet gaan formeren dat meteen aan de slag kan met het terugdringen van onze nog sneller groeiende overschotten aan plantenvoer en plantenmest.

Ultieme probleemoplossers

Zelf denk ik overigens dat niet 130 de ultieme probleemoplosser is, maar honderd en dertig de ultieme probleemoplossers zijn. Honderd op de snelwegen. Er zijn immers geen vrachtwagens en bussen die 130 kunnen rijden. Dertig in de woonwijken.

Oh nee, wacht, dat doen we al (op de e-bike). Dertig op de landwegen, zodat de auto’s de trekkers niet in de weg zitten. En honderd min dertig buiten de kom, dat maakt het verschil en is wel zo relaxed. Een slotsom, geconstateerd vanuit een paar honderd ton staal die op mijn traject al decennia lang 100 procent elektrisch minstens dertig keer per dag met 130 langs overwegen rijdt zonder dat de bestuurder een bekeuring krijgt.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reacties