Gerichter ontmoedigen
Laten we het hebben over de taks die geheven wordt op dranken waar te veel extra suiker aan is toegevoegd. Voor mij klinkt het alsof de overheid dacht: ‘De gemiddelde Nederlander is ongezond en kan niet zelf nadenken. Dus wij gaan dat voor hen doen.’
En vervolgens past diezelfde overheid compleet de verkeerde maatregel toe om frisdranken te ontmoedigen.
Geld. Etteren met koopkracht. Dat is onze kapitalistische manier om te proberen de gezondheid van de burger te beschermen. Want als je een fles cola duurder maakt, dan gaan mensen natuurlijk meteen nadenken over diabetes. Zo werkt dat. Met die 25 cent per 1,5 liter extra denk je natuurlijk ook meteen aan die 1,5 kg extra op je buik. Dat staat 100 procent in verband met elkaar.
Glas cola wordt asfalt
Waar ik vooral teleurgesteld over ben, is waar de taks heen gaat. Het komt gewoon in het potje van de overheid terecht. Mijn glas cola wordt asfalt. Of een schroefje in een kruisraket voor Oekraïne. Waarom kunnen we niet wat gerichter ontmoedigen? Waarom gaat de frisdranktaks niet naar het Diabetesfonds? Of in het geval van Cola Zero; het KWF? Dan had ik mijn glas kunnen heffen en kunnen zeggen: „Ik vind zero enorm goor. Maar ik doe het voor ons allemaal.”
Dromend van dat nieuwe röntgenapparaat op de oncologie-afdeling had ik dan mijn eerste slok genomen. Ik zou dan puur uit principe zero zijn gaan drinken. Omdat het zo’n goed doel is. Dit hele concept had opeens een heleboel luie, ongezonde Nederlanders weer relevant kunnen maken! Want ook jij kan met jouw glucosekwartje bijdragen aan een beter voorziene ziekenhuisafdeling. Jouw ondoordachte aankopen spekken de kas van zorg!
Concurrentievervalsing
Ons land heeft een welvaartsziekte. En dan heb ik het niet over frisdranken maar geld. Geld zit zo verweven in onze geest dat onze regering denkt met concurrentievervalsing de bevolking gezonder te kunnen maken. Frisdranktaks is een placebo voor een groter probleem. Net als die dopjes op plastic flessen die nu vast blijven zitten aan de verpakking als je ze losdraait.
Dat zouden ze eigenlijk moeten doen; de verpakkingen van frisdranken compleet gebruiksonvriendelijk maken. Dat je je vingers snijdt, iedere keer als je een blikje cola opentrekt. En dat de supermarkt er dan een tap met mineraalwater vlak naast zet. Zodat je daar zit, met je pleister, en denkt: „Hmm, die fles bij die waterkraan is hervulbaar en ziet er best gebruiksvriendelijk uit…”
Dat is pas ontmoedigen.