‘Rescue’ Bananen

Ditger Peters 5 dec 2023

Misschien heb je ooit wel eens gedoneerd voor kinderen in oorlogsgebieden. Of een ‘rescue’ hond uit een asiel gehaald. Goed nieuws! Je kunt nu ook bananen redden! Tenminste, als je bananenbrood te nassen vindt.

Lig jij ‘s nachts wakker van de oneerlijkheid omtrent de handel van beschadigde of rijpende bananen? Huil jij ‘s nachts vanwege de corrupte importprotocollen rondom bananenpuree? Dan wil ik je gerust stellen: je hoeft niet meer een kalmerende meditatie te doen of diazepam te slikken! Je kunt nu bananenbrood kopen wat bestaat uit geredde bananen! Gewoon in de supermarkt!

Stel je voor: jij bent een eenzame banaan. Je bent nog groen terwijl je geplukt wordt. Je wordt onder onmenselijke omstandigheden in een krat gepropt. Vervolgens moet je wekenlang wachten om verscheept te worden. Je begint te rijpen. En bij aankomst in je nieuwe land vinden ze je opeens niks meer waard en staan ze op het punt je weg te gooien. Je bent een toekomst als bananenpuree nog niet eens waard.

Alle bananen welkom

Maar dan komt Sunt. Een bedrijf dat ópkomt voor bananen! Beschadiging tijdens transport? Een te vroege rijping? Sunt doet niet aan discriminatie. Alle bananen zijn welkom. Iedere banaan krijgt een eerlijke prijs. Jij telt opeens weer mee als banaan!

Waarom bombardeer ik jullie met deze gratis reclame? Omdat ik dit soort verkooptechnieken onbedoelde satire vind. ‘Geredde bananen’. Ik lach me krom. Ik zou dit soort inlevingsvermogen liever in onze medemens investeren dan in een onheus bejegende banaan. Ik vind het lachwekkend dat we dit soort bewustzijn kweken, terwijl een paar landen bij ons vandaan de wereld in brand staat. Nu is dat een beetje appels met peren vergelijken. Dus ik zal mijn euvel even wat verduidelijken.

Misstanden gebruiken

De marketingindustrie is zich er al jaren van bewust dat als zij inspelen op bepaalde misstanden of oneerlijkheden, zij deze kunnen gebruiken om een product te verkopen. In mijn optiek is het begonnen bij pakken rijst waar ‘vegan’ op werd geplakt. Terwijl iedere Kapitein Koek weet dat er eigenlijk geen dierlijke bestanddelen in rijst zouden moet zitten. Nu gaat het mij er niet om dat iets niet vegan mag zijn. Maar het bewustzijn dat gecreëerd wordt rondom een alledaags product zodat het vaker verkocht wordt. Mensen aansporen om ‘beter bezig’ te zijn valt inmiddels ook onder die categorie. En ik vind dat we daar ondertussen ver genoeg in zijn gegaan. Laten we eerst de andere problemen in wereld oplossen.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.