Van werkstress naar werkgeluk – Nationale week van de Werkstress 2023
Werkstress is op dit moment een hot topic en dat is niet vreemd. Volgens het CBS ervaart één op de vijf werkenden burn-outklachten.
Als Adviseur Arbeid & Gezondheid bij De Arbodienst adviseer ik organisaties en medewerkers naar minder verzuim en gezondere werksituaties. Het type verzuim wat ik verreweg het meest tegenkom is psychisch met burn-out klachten als koploper. Wat kunnen we hier met elkaar aan doen?
Burn-out beroepsziekte nr. 1
Werkgerelateerde stress heeft te maken met de inhoud van het werk ten opzichte van tijd, de relaties op het werk en de structuur & cultuur van de organisatie. Een te hoge werkdruk leidt tot werkstress, wat vervolgens weer kan leiden tot frequent en langdurig ziekteverzuim.
Wat mij betreft is werkgerelateerde stress dan ook een gedeelde verantwoordelijkheid van zowel werkgever als werknemer.
Verantwoordelijkheid van de werkgever
Het is aan de werkgever om de werkdruk overeen te laten stemmen met de capaciteiten en belastbaarheid van de medewerker, dit noemen we de objectieve druk. Stimuleer als werkgever ook een gezonde werkcultuur waar aspecten als persoonlijke ontwikkeling, ontspanning en werk-privébalans aandacht krijgen. Als leider heb je hier ook een voorbeeldfunctie in, dit inspireert anderen. Geef medewerkers ook eigen regie en regelmogelijkheden, dat stukje autonomie haalt vaak wat druk van de ketel. Echter het allerbelangrijkste blijft om het gesprek over werkstress juist wél aan te gaan in plaats van het te vermijden. Aangezien dit ook raakvlak heeft met leiderschap & cultuur is mijn vraag aan álle werkgevers in Nederland; ben je als organisatie bereid te investeren in preventie?
Verantwoordelijkheid van de werknemer
Het is aan de medewerker om zelf aan de slag te gaan met subjectieve druk. Dat wil zeggen, leren omgaan met de eigen emoties bij werkdruk en werkstress. Kun je als werknemer bijvoorbeeld goed je eigen grenzen bewaken en assertief optreden zonder de belangen van je werkgever volledig uit het oog te verliezen? Dat komt in de praktijk neer op balans, delegeren, hulp vragen en effectief leren samenwerken.
Mijn oproep aan werkend Nederland is dan ook om je bewust te zijn van je eigen rol; overvraag je als werkgever je medewerker of overvraag je jezelf als medewerker zijnde? Wees dan vooral eerlijk en kijk in de spiegel.
Ga voor werkgeluk
Als je dingen doet waar je plezier en voldoening uithaalt, ben je gelukkiger en lever je betere prestaties op het werk. Dit versterkt je innerlijke veerkracht, wat een natuurlijke buffer is voor werkstress en stress in het algemeen.
Hoe cultiveer je dit soort werkgeluk? Bedenk bijvoorbeeld aan het einde van je werkdag wat jou energie, plezier en voldoening heeft gebracht.
Dus, wat maakt jou gelukkig in je werk?