Steeds meer Nederlanders in armoede? Ook werkgevers kunnen bijdragen aan een oplossing
De kranten stonden er vol mee: vanaf 2024 stijgt het aantal Nederlanders in armoede van 4,8 naar 5,7 procent. Dit omdat diverse overheidsmaatregelen, zoals de energietoeslag, dreigden ophouden te bestaan. Nieuws waar velen, waaronder ik, zich zorgen over maken.
Als het vervolgens over de oplossing gaat, wordt ook nu weer gekeken richting de politiek. Zij moeten dit maar eens even heel snel rechtbreien. Gelukkig lijkt dit nu ook te gaan gebeuren, maar toch rijst bij mij de vraag: waarom wordt er ook niet meer gekeken naar de rol die werkgevers kunnen spelen bij het tegengaan van schulden en armoede?
Want hoewel ieder bedrijf aangeeft het beste te willen voor zijn mensen, zijn er nog steeds bedrijven die niet of onvoldoende bereid zijn om te helpen in het voorkomen of oplossen van betalingsproblemen van hun personeel. Terwijl er voor hen een enorme rol is weggelegd.
Vooroordeel en realiteit
Allereerst natuurlijk door het betalen van marktconforme salarissen. Want waar het vooroordeel is dat mensen die leven onder de armoedegrens geen baan hebben, is de realiteit dat velen een, of soms zelfs meerdere, betaalde banen hebben. Door als werkgever je personeel te belonen voor alle inspanning, kennis en kunde die zij jouw organisatie brengen, zet je een goede eerste stap.
Maar wil je als werkgever echt het verschil maken, dan moet je hulp bieden wanneer medewerkers onverhoopt toch in de schulden raken. Hulp kan bijvoorbeeld bestaan uit een extra gift of een renteloze lening. Heeft je medewerker bijvoorbeeld plots een kleine schuld en kan hij of zij die niet oplossen? Kijk dan of je op basis van bepaalde afspraken een eenmalige bonus kunt uitschrijven. Zo voorkom je dat het afbetalen van die ene schuld leidt tot de volgende schuld, en er zo een sneeuwbaleffect ontstaat. Want als dat eenmaal gebeurt, raakt je medewerker snel dieper in de problemen.
Professionele hulp
Maar er zijn ook andere hulpmiddelen dan alleen extra geld of een lening. Bijvoorbeeld door professionele financiële hulp aan te bieden. Als werkgever heb je inmiddels toegang tot een breed arsenaal aan instanties die jouw medewerkers verder kunnen helpen of je als werkgever kunnen adviseren over de juiste stappen. Geldfit, Wijzer in Geldzaken, het Nibud en De Nationale Coalitie Financiële Gezondheid zijn bijvoorbeeld partijen waar je aan kunt kloppen.
En als je nu denkt: dit is toch helemaal niet de rol van de werkgever? Dan vraag ik je goed na te denken over wat de effecten zijn van geldstress. Of beter gezegd: stress in het algemeen. Want als daarover één ding duidelijk is, is dat stress leidt tot lagere productiviteit, meer verzuim en uiteindelijk tot uitval. In deze krappe arbeidsmarkt is het helpen bij het oplossen van geldzorgen van medewerkers een heel belangrijk instrument om personeel binnenboord én gemotiveerd te houden. Probeer over je ongemak heen te stappen en help die medewerkers. Op die manier draag je als werkgever ook bij aan het terugdringen van armoede.
Michel van Leeuwen, directeur en gerechtsdeurwaarder bij Flanderijn