Besteed meer aandacht aan hoe medewerkers zich écht voelen op het werk
Er is vaker iets mis met de werksfeer binnen een bedrijf dan dat je misschien zou denken. Als arbeid- en organisatiedeskundige bij De Arbodienst ga ik langs bij bedrijven en signaleer ik dit (helaas) iets te vaak.
Ook merk ik de laatste tijd dat de onderwerpen tijdens deze gesprekken niet alleen meer gaan over werkdruk, maar ook steeds meer over een (on)veilig werkklimaat. Ik denk dat dit komt door de enorme media-aandacht van de afgelopen maanden rondom dit onderwerp. Het lijkt erop alsof deze psychosociale arbeidsbelasting, zoals ongewenst gedrag, steeds bespreekbaarder zijn geworden. Leidinggevenden steken minder hun kop in het zand. En deze houding moeten we vasthouden. Mijn oproep is dan ook: besteed meer aandacht aan hoe je medewerkers zich écht voelen op het werk. De oplossing is vrij simpel; heb oog voor elkaar.
Achter de term
Wat houdt de term psychosociale arbeidsbelasting eigenlijk precies in? In mijn vak verstaan we hieronder de belasting die voortkomt uit de omgang met werkgerelateerde psychische en sociale factoren. Denk aan werkdruk en -tijden, discriminatie, agressie en geweld, pesten en seksuele intimidatie. De gevolgen van een te hoge psychosociale belasting op medewerkers kan natuurlijk enorm vervelend zijn. In de praktijk kan dit leiden tot een hoger verloop van je medewerkers, verhoogd verzuim en soms zelfs langdurige uitval.
Het moge duidelijk zijn dat de verantwoordelijkheid ligt bij directie en management van bedrijven, je hebt nu eenmaal de wettelijke plicht om goed te zorgen voor je medewerkers. Toch blijft het in de praktijk een heikel punt, omdat het soms over gevoelige onderwerpen gaat. Seksueel overschrijdend gedrag, pesten, machtsmisbruik: we hebben het er liever niet over. En juist dáár gaat het mis.
Oog voor elkaar hebben
Deze uitdagingen vormen een stille crisis binnen organisaties. Er wordt weggekeken of het wordt simpelweg niet opgemerkt. De focus ligt te vaak op de in- en uitstroomcijfers of op het personeel dat al uitgevallen is. Een gemiste kans, want bedrijven zouden zich meer moeten focussen op het doorbreken van de negatieve sfeer en het openbreken van de cultuur. Dat is niet altijd even eenvoudig, maar het is wel essentieel. Neem daarom de verantwoordelijkheid en neem een oplossingsgerichte houding aan. Mijn advies: let op elkaar en heb oog voor je collega’s.
Tijd voor actie
Dit is een oproep aan alle leidinggevenden om zich bewust te zijn van deze onderhuidse problemen en om stappen te ondernemen. Wat je nu kunt doen? Wees proactief, toon empathie en openheid. Je medewerkers verdienen dit en je organisatie zal er baat bij hebben. Een praktisch voorbeeld: vraag om een anonieme beoordeling in een medewerkerstevredenheidsonderzoek of gebruik speciale gesprekskaarten tijdens evaluatiegesprekken. Op deze manier kan je problemen beter en sneller signaleren. Leer van de misstanden die verschenen zijn in het nieuws en steek niet de kop in het zand. Zo werk je samen aan een omgeving waarin iedereen zich gewaardeerd en gehoord voelt.
Ben je overweldigd of weet je niet waar je moet beginnen? Schakel dan een externe partij in voor hulp. Een externe partij kan werkgevers helpen om waar nodig kaders aan te brengen en duidelijke werkafspraken af te stemmen. Hiermee voorkom je persoonlijke conflicten, waarbij medewerkers denken dat hun eigen aanpak de beste is. Zo blijft het werkinhoudelijk.