Wout Weghorst maakt Pieter Omtzigt populair

Jens Vos 13 sep 2023

Voetballer Wout Weghorst was zondagavond na de wedstrijd in en tegen Ierland haast niet te herkennen. Dit is misschien wel de reden waarom Pieter Omtzigt zo populair is. Hoe dat zit, lees je in deze column.

Ik zie Wout Weghorst nog rennen en vliegen over het kunstgras van Heracles Almelo. Het deed mij goed, het harde werken en alles eruit halen wat in je lijf zit. Ik was gecharmeerd door Weghorst omdat hij oprecht Wout Weghorst was die op 18-jarige leeftijd van de amateurvelden was geplukt. Het was naturel en had gewoon nog zwarte voetbalschoenen.

Nu, zo’n tien jaar later, is er heel wat veranderd. Weghorst heeft nu blond haar, gekleurde voetbalschoenen en een kruisje als oorbel. Er lijkt niets meer over van die voetballer die net van DETO het betaalde voetbal binnenkwam rollen.

Pieter Omtzigt

Wat heeft dit allemaal met Pieter Omtzigt te maken? Dat zal ik uitleggen. De afgelopen vijftig jaar is er in razendsnel tempo van alles veranderd. In het digitale tijdperk gaat het steeds meer om de buitenkant. Eerst wilden we een betere versie van onszelf worden en nu een betere versie van een ander.

Het gaat in de maatschappij nu om zien en gezien worden. Dat is toch jammer? We zijn zo bezig met de verpakking dat de inhoud naar de tweede plaats is gezakt. Pieter Omtzigt gaat wel voor de inhoud. Hij is niet van de vlotte praatjes en de beeldvorming. Hij heeft iets te vertellen en dat wil hij kwijt. Dus geen circus eromheen.

Etalagemaatschappij

We zijn in de maatschappij continu bezig onszelf in de etalage te zetten, maar schieten we daar op de lange termijn mee op, of zitten we dan opgezadeld met heel veel bluffers die eigenlijk niet zo veel te bieden hebben? Don’t judge a book by its cover, zou ik zeggen.

In ieder geval lijkt een groot deel van Nederland voor Omtzigt te willen kiezen in november. We zijn klaar met de etalagemaatschappij. Laten we voor de inhoud gaan en oprecht laten zien wie we zijn. Daar kom je namelijk verder mee: oprechtheid!

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.