Een idee van Freddie aanpassen doe je niet elke dag
Freddie Heineken had een idee. Hij kantelde de ‘e’tjes’ in zijn merknaam wat achterover en visualiseerde het plezier dat zijn uilenzeik bracht. Je zou ook kunnen zeggen de perfecte houding om wat fluitjes te atten. Goed voor de omzet.
Tijden veranderen en de merkpositionering moet op de schop. In de hoogglans bestuurstafel van de boardroom van het hoofdkantoor van Heineken in Amsterdam weerspiegelen negen zelfverzekerde gezichten. De alfa-mannetjes zijn Chief Exectutive Officer, Chief Financial Offer of Chief weet-ik-veel van middelbare leeftijd. Uiteraard nog wat vrouwtjes op Corporate Affairs en Human Resources want, een vleugje diversiteit hoort bij een moderne multinational. Hun kleurrijke mantelpakjes steken mooi af tegen grijs, zwart en blauw van de maatpakken. Mooi voor de foto in de corporate brochure of op de website.
Het dreamteam van reclamebureau ‘F@k th3m’ zit aan de overzijde voor hun pitch. Drie strakke monden, want een idee van Freddie aanpassen doe je niet elke dag.
De Client Director, de middelste bril met driedagenbaard, steekt meteen van wal. „Jullie moeten groen zijn, want green sells“, zegt hij. „Natuurlijk heeft jullie trainering van de introductie van statiegeldblikjes jullie niet populair gemaakt.” De CEO grijpt meteen in: „Onzin! We deden dit juist voor het milieu, weet je hoeveel we ervan op voorraad hadden?” In een collectieve poging hun verbaasde blikken te camoufleren, duikt de rest van de executives in hun smartphones.
Activiteiten in Rusland
Bril twee, de creative director met een pikzwart ‘out of bed’-kapsel, gaat verder: „Dan hebben we nog de activiteiten in Rusland…” De HR-verantwoordelijke onderbreekt hem: „Nog meer onzin. Wij hebben ervoor gezorgd dat de gewone Rus zijn werk behield en in deze zware tijden het hoofd boven water kon houden.” Direct begraven de overige bestuursleden hun blik opnieuw in hun ‘aandachtsorgels’, tegen beter weten in hopend op een bericht van belang.
De account director, de linker designbril met glanzend kaal hoofd zijn eeuwige lach van oor tot oor ziet de bui al hangen en start met de reanimatie van zijn sales-bonus. „Precies! Dat is waar ons voorstel op is gebaseerd. Alles dat jullie doen staat is duurzaam, sociaal en inclusief. Na brainstormsessies met ons creatief team zijn we eruit.” Hij presenteert de PowerPoint-sheet waarop een animatie van de lachende rode e die wordt getransformeerd in PMS 7483C corporate green. De rode ster blijft prominent staat. Want zegt hij: „Deze past perfect bij jullie doelgroep in het Oosten.” De groep bestuurders is het er unaniem over eens, dit is de juiste propositie en voor net geen drie ton ook nog eens een koopje.
Daarboven volgt Freddie hoofdschuddend de presentatie. Waarschijnlijk zou dit voor hem het moment zijn de ‘e’tjes’ weer naar voren te kantelen, en misschien zelfs wat naar beneden gericht. Nederigheid zou het bedrijf nu niet misstaan. Jammer dat nu net hij geen berichten kan sturen aan deze Chief Ignorance Officers.