Plant-based menu draagt slechts bij aan het topje van de smeltende ijsberg

Kiliaan Toorenaar 19 apr 2023

Het festivalseizoen is weer van start. Een belangrijk thema voor zowel de organisator als de bezoeker, is duurzaamheid. Op verschillende vlakken wordt er al veel gedaan, zoals de inventieve bekersystemen en slimme energievoorziening op events.

Echter wordt 60 tot 85 procent van de CO2-uitstoot van festivals veroorzaakt door mobiliteit: het bezoekersverkeer is met afstand het meest vervuilende aspect. Een aspect waarvoor het nog lastig is om slimme alternatieven op te zetten.

Mobiliteit is het echte probleem

Binnen de cultuurbranche bestaan verschillende convenanten en ‘Green Deals’. Vanuit deze ‘deals’ wordt duurzaamheid op allerlei vlakken omarmd: van een afvalvrij of circulair bekersysteem, tot het gebruik van vaste, lokaal opgewekte groene stroom en een plant-based menu. Op de aspecten energie, grondstoffen, water, food en beverages gebeurt er al van alles. Dit is echter een druppel op de gloeiende plaat als je het afzet tegen de uitstoot op het gebied van mobiliteit. Om een beeld te schetsen: voor een gemiddeld event met zo’n 40.000 bezoekers rijdt men 36 keer de wereld rond qua kilometers. Het is een enorme uitdaging om deze CO2-zware component van live events te verminderen, zonder afbreuk te doen aan wat deze events juist zo geliefd maakt: reizen om elkaar te ontmoeten en samen muziek of sport te beleven.

Uit de auto naar een duurzame vervoersoplossing

Organisatoren kunnen wel grote impact uitoefenen op het reisgedrag van de bezoekers. Het bereiken van de bezoeker is op dit moment alleen nog een uitdaging. Een kaartkoper bestelt gemiddeld 2,8 tickets voor een event. Wat betekent dat de organisatie de gegevens heeft van slechts een derde van de bezoekers. Waardoor ze vervolgens slechts een derde uit de auto naar een duurzame oplossing kunnen proberen te krijgen. Door bijvoorbeeld stimuleren van het reizen met het OV, het aanbieden van eventkorting bij het huren van e-scooters of het beschikbaar maken van elektrische deelauto’s.

En nu?

Om de aard van onze evenementen snel minder vervuilend te laten zijn, wil ik een beroep doen op de organisatoren van events. Aan hen de taak om ook hun effort op dit vlak te vergroten en te zorgen dat ze álle bezoekers kennen en ook kunnen bereiken. Op deze manier zorgen we écht voor een duurzaam eventlandschap in Nederland.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.