Kriebel, krabbel

Fons Nijpels 13 mrt 2023

Al vaker heb ik me hier negatief uitgelaten over de mediareclame die via de STER gegenereerd wordt. Veel reclames die worden opgedrongen zijn gericht op een kleine doelgroep, terwijl het medium bedoeld is voor de hele bevolking.

Dat betekent dus dat met hagel geschoten wordt om een toevalstreffer te maken. Dat veel anderen onnodig worden lastig gevallen, wordt op de koop toegenomen. En dan denken ze blijkbaar ook nog dat de ontvangers achterlijk zijn door dezelfde reclame binnen één blok nogmaals uit te zenden. Ook de frequentie waarmee dezelfde boodschap wordt uitgezonden is veel te hoog en dat vaak wekenlang. Buitengewoon irritant is dat allemaal. Ik heb ook de indruk dat het geluidsniveau voor de reclames een tandje hoger wordt gezet, teneinde de burgers nog meer lastig te vallen. Ik zou er geld voor over hebben als de zender waarnaar ik luister of kijk even automatisch op zwart of stilte gaat als de STER reclame komt. Dat moet toch technisch eenvoudig te regelen zijn?

Dieptepunt

Een nieuw dieptepunt werd dezer dagen bereikt met de voortdurende uitzending van een reclame die begint met ‘Kriebel, Krabbel Knuistje’. Jeuk krijg ik ervan, zodra het begint. Zo stompzinnig, en de frequentie is zeer hoog. Het is geen reclame voor De Efteling, maar voor een onfris bedrijf dat op kosten van de belastingbetaler de WOZ-waarde wil aanvechten. Het kan ons als consument bij succes een voordeeltje opleveren, maar het bedrijf incasseert de hoofdprijs, terwijl u hen helemaal niet nodig hebt, want het indienen van een bezwaarschrift is simpel. Ik mag hopen dat de STER betaling vooraf verzekerd heeft, want zo’n bedrijf is natuurlijk geen lang leven beschoren, eindigt in failissement, en dan hebben schuldeisers het nakijken.

De STER hanteert blijkbaar amper een fatsoensnorm, of toetsing op behoorlijke inhoudelijke en/of artistieke kwaliteit. We zouden er helemaal van af moeten en geen reclame meer toestaan op de publieke zenders. Laat de commerciëlen daarmee maar hun programma’s verzieken!

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.