Luisteren voor beginners
Het valt mij op dat iedereen tegenwoordig gehoord wil worden. Dan is het heel vervelend als zoveel mensen niet willen luisteren en een andere mening hebben. Natuurlijk ligt dit aan de ander, want die snapt het gewoon niet. Toch kan jij daar wel iets aan doen. Het is namelijk een goed bewaard geheim dat; als je beter luistert, word je ook meer gehoord.
Nou is dit luisteren niet zo simpel. Vaak omdat de ander domme dingen zegt, irritant is of te saai om jouw aandacht vast te houden. Maar dit kan de ander ook van jou vinden. Daarom kan luisteren jou helpen om niet dezelfde fouten te maken. Met als resultaat dat jouw verhaal wel intelligent, vriendelijk en boeiend overkomt.
Als je goed oplet, leer je vanzelf hoe je de ander naar jou kan laten luisteren. Dit doe je door erachter te komen wat de ander motiveert. Wat vindt hij (zij, hen, etc.) interessant? Waarom heeft hij deze mening? Als je dat weet, kan je ervoor zorgen dat wat jij te vertellen hebt wel gehoord wordt.
To the point
De aandachtige lezer heeft al twee voorbeelden gezien van vragen die helpen om goed te luisteren, maar ik heb er nog meer. Zo kan je vragen hoe iemand aan deze informatie komt? Of waarom is dit zo belangrijk? Maar ik heb er ook één speciaal voor mensen die graag to the point komen; wat heb je nodig om van mening veranderen?
Door regelmatig te knikken, te hm-en en oogcontact te maken zal je eerder eerlijk antwoord krijgen op deze vragen. Dit is wel handig, anders is al het luisteren voor niets geweest en zal de vervolgstap van dit geheim niet het resultaat geven waar je op hoopt.
Als de ander is uitgepraat, is het jouw beurt om gehoord te worden. Jij kan nu eindelijk vertellen waarom jouw standpunt zo belangrijk is. Als je goed geluisterd hebt kan je aangeven waar jouw verhaal overeenkomt met het verhaal van de ander en waar de verschillen zitten. Om zo te laten zien dat jij de ander gehoord hebt.
De kans is groot dat de ander dan ook naar jou luistert, want goed voorbeeld doet goed volgen (spreekwoord). Ik kan geen garantie geven dat de ander het dan ook nog met je eens is, maar door deze technieken ben je in ieder geval wel echt gehoord.
Helaas is dit helemaal geen lang bewaard geheim en ben je waarschijnlijk niet de enige die deze theorie kent. Al zou je op basis van de huidige communicatie binnen onze maatschappij, met name online, dit niet verwachten. Blijkbaar is de theorie nog niet zo simpel om toe te passen in de praktijk. Of denk jij daar anders over?