Verkiezing
Reclamemaker STER organiseert verkiezingen voor de ‘beste’ reclamespot die ze hebben uitgezonden. Belachelijk!
Er is helemaal niet zoiets als ‘goede’ reclamespotjes, de een is nog stommer, walgelijker, leugenachtiger, dommer, irritanter dan de andere, en daar is dus helemaal niks goed aan, integendeel zelfs. En het erge is: het wordt de kijker/luisteraar nog opgedrongen ook. Commerciële zenders zijn sowieso al ongenietbaar vanwege hun reclames, waarvoor zelfs films herhaaldelijk langdurig worden onderbroken. Dat verhoogt de irritatiegraad aanzienlijk. Want die films zijn niet bedoeld of gemaakt om met dergelijke onderbrekingen naar te kijken. Het is dus verminking van een artistiek product en dat is in mijn ogen net zo verwerpelijk als bij een boek uit elk hoofdstuk een bladzijde scheuren en het vervolgens ter lezing aanbieden.
De STER is alleen actief op de publieke zenders, die toch al gefinancierd worden met gemeenschapsgeld en alleen al om die redenen gevrijwaard zouden moeten blijven van die commerciële wanstaltigheden. Want zelfs als ik ‘s avonds in bed naar het laatste nieuws wil luisteren, word ik nog minutenlang lastig gevallen met reclame voor computer- of managementboeken, gok- en datingsites, liefdadige fondsen (betalen die eigenlijk daarvoor volgens het normale hoge tarief? Zo ja, dan weiger ook maar 1 cent daarheen over te maken, omdat daarmee niet het goede doel, maar de commercie wordt gediend), en andere, zeker op dat uur, volslagen irrelevante rommel.
Klaplopen
En we betalen ook nog voor deze viezigheid, want ze maken ongevraagd en zonder toestemming gebruik van het apparaat en de infrastructuur, waarvoor u en ik al rechtstreeks betalen. Dat is dus niks meer of minder dan klaplopen. Waarom zit er dan geen knop op om de reclame tijdelijk uit te schakelen, als ik geen behoefte heb aan die indoctrinatie? Aan/uitknop voldoet daarvoor niet en is daarvoor ook niet bedoeld. Maar dat gebeurt niet omdat de commerciële hersenspoeling dag en nacht moet doorgaan om grote geldstromen te genereren, die uiteindelijk toch weer op de consument worden verhaald. Het is allemaal te walgelijk voor woorden.
En daar wordt dan een ‘wie-is-de-beste’-verkiezing voor georganiseerd door die STER-organisatie. Het is als de maffia die een verkiezing organiseert voor de nieuwste, slimste, wreedste, en meest profijtelijke oplichterij. Mag ik ff een teiltje?
Ik roep u allen op om vooral NIET mee te doen aan deze wanvertoning en in plaats daarvan de STER te mijden als de spreekwoordelijke pest, wat het ook is.