Marketing

Fons Nijpels 17 dec 2022

Te gast in Buitenhof was trend-aangever Lidewij Edelkoort, die daar blij een doodsklap uitdeelde aan de tegenwoordige, overheersende marketing van letterlijk alles. Er is geen organisatie van enige betekenis meer die niet een afdeling Marketing heeft.

En die marketing heeft geen andere doel dan zoveel mogelijk omzet te genereren en daarvoor de reclametechnische argumenten te leveren. De waarheid, negatieve neveneffecten, en tegengeluiden, worden daarbij voortdurend geweld aangedaan dan wel ondergeschoffeld. Je kunt tegenwoordig geen medium maar raadplegen of je wordt voortdurend ziekmakend met marketing bestookt. En dat gaat 24/7 door, er is geen ontkomen aan. Het is niet meer en minder dan een perverse vorm van doortrapte, leugenachtige, kapitalistische verkoopbevordering. We worden er compleet door gehersenspoeld. En de kerstperiode is natuurlijk wel het dieptepunt van het aangejaagde, ongebreidelde consumentisme. Lidewij heeft volkomen gelijk en dit monster moet nu eindelijk eens worden aangepakt en teruggedrongen.

Ronduit stuitend

Een van de vele voorbeelden is reclame voor reclame. Zo maakt de STER tegenwoordig reclame voor het reclame maken op de publieke zenders. Ze roepen uit dat een spotje verkrijgbaar is ‘vanaf’ 10.000 euro per minuut (!), en de manier waarop dat als noodzakelijk wordt voorgesteld, met zelfs het in stelling brengen van een vaderkind-relatie is ronduit stuitend. En die term ‘vanaf’ kennen we al vanuit zoveel andere reclame-uitingen, waarbij steevast blijkt dat het product meestal veel meer kost dan die ‘vanaf’-prijs. De hele marketing zit vol met bewust bedrog en valse voorstelling van zaken. Met het begrip ‘korting’ wordt gesjoemeld bij het leven, ‘gratis’ betekent helemaal niet ‘voor niks’, want dat geldt alleen voor het opgaan van de zon. ‘Gratis’ moet in werkelijkheid worden verstaan als ‘bij de prijs inbegrepen’. En meestal is dat dan iets dat al van nature inbegrepen zou moeten zijn. Ook met het begrip ‘sparen’ wordt helemaal nooit echt ‘sparen’ bedoeld, maar gewoon: minder uitgeven. De beste besparing is nog altijd: NIET kopen!

En zo is hele marketing verworden tot een duurbetaalde leugenmachine, die allesoverheersend en de hele consument in zijn greep houdt van: meer, meer. Egoïsme-bevordering ten top en volslagen immoreel.

Aan banden leggen

Een ander voorbeeld is de reclame voor hoorapparaten waarmee de reclameblokken vol zitten. Daarbij wordt voorgesteld alsof die dingen gratis geleverd worden en alle problemen oplossen. Allemaal gelogen kan ik u melden. Het is niet voor niets dat de prijs van de ziektekostenverzekering maar door blijft stijgen, en dat komt onder andere hierdoor. Ik begrijp trouwens al helemaal niet waarom hoorapparaten wel uit de basisverzekering vergoed worden en brillen niet. Maar dit terzijde.

Het is hoog nodig dat marketing aan banden wordt gelegd, Het wordt uiteindelijk allemaal door de consument betaald en dus is het een aanslag op ons aller portemonnee. Voor onze brievenbussen kregen we met veel moeite de ‘nee/nee’-stickers verkrijgbaar als wapen tegen marketing. Zoiets zou ook beschikbaar moeten komen voor alle reclame in de media. Kunnen we tenminste zelf uitmaken of we gehersenspoeld willen worden of niet.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.