Overheid, laat sportabonnementen niet concurreren met borrels en bitterballen

Edouard Leeuwenburg 14 dec 2022

In twintig jaar tijd is het ziekteverzuim nog nooit zo hoog geweest als nu. Maar liefst één op de twintig medewerkers zit ziek thuis als gevolg van lichamelijke of mentale klachten, zo blijkt uit onderzoek van Nationale Nederlanden. Een bizarre ontwikkeling die we echt niet kunnen negeren.

Het is natuurlijk absurd dat we als werkgevers het algehele welzijn van onze medewerkers niet bovenaan onze prioriteitenlijst hebben staan. Het is bewezen dat sport en beweging bijdragen aan een hogere productiviteit, stressbestendigheid en alertheid. En dat is voor de werkprestatie natuurlijk ontzettend belangrijk. Maar ligt de verantwoordelijkheid wel alleen bij werkgevers en medewerkers? Als je het mij vraagt, wordt de rol die de overheid in dit probleem kan spelen nog behoorlijk onderschat.

Sporten is te duur

Het is niet per definitie zo dat medewerkers niet wíllen sporten. De wil is er echt wel, echter vindt één op de vijf medewerkers sporten simpelweg te duur. Daarnaast bleek uit recent onderzoek door verzekeringsmaatschappijen ook dat sinds de inflatie maar liefst een kwart van de mensen om financiële redenen hun sportlidmaatschap heeft opgezegd. Waar gaat het heen met het collectieve welzijn als dit de tendens wordt? Juist hier kan de overheid het verschil maken.

In Nederland hebben we de werkkostenregeling (WKR). Bedrijven kunnen medewerkers onbelaste vergoedingen geven, zoals een kerstpakket, bedrijfsborrels, een inflatiecompensatie of een bedrijfsfitnessabonnement. Echter, wordt zo’n fitnessabonnement op deze manier automatisch een ondergeschoven kindje. Er is namelijk geen prioriteit om dit budget te besteden aan fysiek of mentaal welzijn, omdat het concurreert met borrels en bitterballen. En dat terwijl werkgevers en de overheid miljarden euro’s per jaar investeren in het laten herstellen van zieke medewerkers. Tijd voor actie. Werkgevers kunnen namelijk maar liefst 250 tot 400 euro per dag per medewerker besparen wanneer er wordt geïnvesteerd in hun welzijn. Het is immers bewezen dat fysiek en mentaal fitte medewerkers zorgen voor een lager ziekteverzuim. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat het welzijn wél topprioriteit wordt?

Waardeer sportabonnementen nihil

In de WKR is het momenteel zo geregeld dat het bedrijfsfitnessabonnement onder de vrije ruimte valt, dezelfde ruimte als die kerstpakketten, borrels en bitterballen. Dat is natuurlijk niet eerlijk. Het is belangrijk dat ervoor wordt gezorgd dat het voor bedrijven geen drempel wordt om medewerkers aan het sporten te krijgen. Voor bedrijven die een sportschool op locatie hebben, is er al iets gerealiseerd. Deze in house sportscholen zijn namelijk nihil gewaardeerd. Dit betekent dat bedrijven hierover geen belasting hoeven te betalen én dat het niet ten koste gaat van de vrije ruimte. Maar een eigen sportschool is voor het gros van de bedrijven, zoals het mkb, niet haalbaar. Bovendien zit niet iedere medewerker erop te wachten om samen met andere collega’s in dezelfde ruimte te staan zweten.

Medewerkers willen de vrijheid hebben om te doen waar ze op dat moment behoefte aan hebben. Én waar zij energie van krijgen. Voor de een is dat boksen en voor de ander is dat yoga. De oplossing? Zorg ervoor dat sportabonnementen in de breedste zin van het woord nihil worden gewaardeerd. Dit is namelijk een win-win voor elke betrokken partij. Zo kan en mag iedere medewerker doen wat hij leuk vindt, zónder daarvoor zelf te hoeven investeren. De werkgever maakt sporten voor iedereen mogelijk, concentreert zich op preventie en wordt beloond met een lager ziekteverzuim. Voor de overheid zijn er geen extra kosten mee gemoeid én we zorgen op deze manier voor een injectie in de sportbranche. De nihilwaardering is namelijk een makkelijke maatregel om ook de sportcentra, die het momenteel al zo lastig hebben, te steunen. Overheid, zet dit eens een jaartje open, kijk wat er gebeurt en laten we zo met elkaar in beweging komen.

Edouard van Leeuwenburg, Managing Director OneFit

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.