De overheid…
Beste ministerie van Economische Zaken en Klimaat: waarom hebben we recht op 190 euro energiekorting in november en december als we per de eerste van de maand een nieuw energiecontract hebben afgesloten? Maar geen recht op 177,33 euro (november) 171,61 euro (december) als we het op de derde van de maand hebben afgesloten?
Als starter heb je het sowieso al lastig tegenwoordig. De huizenprijzen zijn hoog, de hypotheekrentes zijn hoog, de energieprijzen zijn hoog, de inflatie en noem maar op. Het is niet geleidelijk omhooggegaan over een langere periode, zoals het hoort. Nee, er is te veel van het goeie bijgekomen in een mum van tijd en daar worden veel mensen onzeker van. Nu komt er dus nog wat bij: als je per 1 november of 1 december officieel de eigenaar bent geworden van een huis en je hebt op die dag bij Essent een nieuw energiecontract afgesloten, dan is het pas per de derde ingegaan, waardoor je de volledige energiekorting van 190 euro bent misgelopen. Althans, zo is het bij mij gegaan. De meterstanden kunnen pas doorgegeven worden op de dag van de sleuteloverdracht – in mijn geval de 1e van de maand – en daarom kun je een nieuw contract niet eerder afsluiten of met terugwerkende kracht per eerste in te laten gaan.
Vingerwijzen in plaats van meedenken
Kijk, die eenmalige 190 euro die ik niet heb ontvangen, soit, dat overleef ik wel. Het is gewoon jammer dat Monique en Kevin van Essent met de vinger naar de regering aan het wijzen zijn in plaats van met me mee te denken over een oplossing. En dan heb je Thijs van de rijksoverheid die antwoordt: „Ja, zo zijn nu eenmaal de regels.”
Luister, ik begrijp ook wel dat jullie en de energieleveranciers het tegenwoordig erg druk hebben. Eerst worden de standaardgevallen behandeld – le gros – en de uitzonderingen komen daarna aan de beurt (of helemaal niet). Ergens ook niet gek. Er wonen meer dan zeventien miljoen mensen in Nederland en het is een flinke uitdaging om iedereen tevreden te houden, dus ergens moet er een grens getrokken worden. Monique, Kevin en Thijs doen ook alleen maar hun werk, dus ik wil ook weer niet kortzichtig zijn. Ik erger me vooral aan het feit dat mijn vraag drie keer genegeerd wordt en aan de ‘het is niet mijn schuld, dus ook niet mijn verantwoordelijkheid’-mindset van de mensen. Oh ja, en mijn favoriet van Thijs: zo is het nu eenmaal en daar kun je niets aan doen.
Er zijn altijd uitzonderingen en als je een beetje moeite doet, dan vind je altijd wel een oplossing. Je hoeft niet de schuld op je te nemen, wel de verantwoordelijk. Zo simpel is het.