Spaargeld gaat weer in de sok

Samira Yakoubi 14 nov 2022

Dat alles in razend tempo digitaliseert, weten we allemaal. Het heeft veel voordelen en daardoor kun je veel zaken digitaal regelen, makkelijk bij je gegevens en heb je geen bankpas meer nodig. Dit laatste is niet voor iedereen een voordeel.

Ik ken iemand uit de buurt die digibeet en analfabeet is en daardoor veel hulp nodig heeft bij allerlei zaken. Deze dame heeft ook geen internetbankieren en gebruikt alleen haar bankpas voor pinnen en opnemen van geld bij de automaat. Ze is daar altijd fysiek bij en als het geld uit de automaat komt pakt ze het er zelf uit.

Nu gingen we een keer pinnen voor haar en bleek de bankpas van haar spaarrekening niet te werken. Op het scherm stond dat ze contact moest opnemen met haar bank. Dit heb ik gelijk voor haar gedaan. De dame aan de andere kant van de lijn wist meteen waar ik het over had en gaf aan dat de pinpassen voor de spaarrekeningen zijn afgeschaft, omdat de meeste mensen toch internetbankieren. De spaarrekening kon immers digitaal beheerd worden door online geld over te maken naar de betaalrekening. Kind kan de was doen zou je denken. Maar niet voor de 2,5 miljoen mensen in Nederland die aangeven moeite te hebben met digitale apparaten. In 2019 heeft 1,2 miljoen mensen aangegeven dat ze nooit het internet gebruikt hebben.

Geen controle meer

Daar stond mijn buurgenoot dan. Het mes snijdt aan twee zijden. Enerzijds heeft ze geen controle meer over haar eigen spaarrekening, want iemand anders moet dan voor haar inloggen en anderzijds wordt het voor een gedeelte van de hulpschieters van deze digibeten verleidelijk om misbruik te maken van de rekening en vooral het geld op deze rekeningen.

Eén op de tien mensen, met name ouderen, wordt financieel uitgebuit door mantelzorgers, kinderen, ex-partners en bijvoorbeeld de behulpzame buren. Voorbeelden zijn dat de boodschappen worden betaald met de bankpas of dat er online geld naar de eigen rekening wordt doorgesluisd via internetbankieren. Hier wringt dus de schoen bij mijn buurtgenoot. Ondanks dat ze digibeet is, kon ze altijd autonomie houden over haar bankrekening. Nu dus niet meer, want om haar spaarrekening te beheren moet ze toch gaan internetbankieren.

Nou voor deze dame dus niet. Ze heeft besloten haar spaarrekening te beëindigen en het geld weer in een sok thuis te bewaren. Zo zie je maar weer dat niet elke verandering voor iedereen een vooruitgang is.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.