Het Geerbartus College
De FvD is sinds kort gestart met een renaissance-school. Natuurlijk kan ik mij nu al zorgen maken over de politieke agenda die achter deze scholen zou kunnen zitten. Maar ik kan er pas écht een mening over vormen zodra de school een tijdje bezig is en er al wat resultaten bekend zijn.
Wel heb ik even opgezocht tot in hoeverre het oprichten van je eigen school toegestaan is. Zo heb ik geconstateerd (gebaseerd op de informatie die de Rijksoverheidsite mij gaf; toen ik googelde op ‘vrijheid van onderwijs’) dat de FvD-school onder het kader van een bijzondere school valt.
Onder het kopje ‘bijzonder scholen’ vind je namelijk de subcategorie: ‘algemeen bijzonder’. En de overheidssite geeft daarbij de volgende informatie: ‘Onder de richting algemeen bijzonder vallen scholen die een bepaalde onderwijskundige grondslag hebben. Deze scholen geven les vanuit hun visie over onderwijs of opvoeding.’ Dit bracht mij op een idee. Wat als ik mijn eigen bijzondere school start? Er is tenslotte de vrijheid van onderwijs. En ik heb zelf ook genoeg onderwijskundige grondslagen in mijn mars. Verder heb ik ook zo mijn eigen ideeën over onderwijs en opvoeding.
Mening kind is niet belangrijk
Waar staat het Geerbartus College voor?
– De mening van uw kind is niet belangrijk; tenzij er specifiek om een mening gevraagd wordt.
– Uw kind wordt gewoon hard aangepakt als er sprake is van ongewenst gedrag; de echte wereld houdt geen rekening met gevoelens.
– Wiskunde is niet belangrijk. Belangrijker is het kunnen vinden van de juiste ‘unit converter’ online. Dit wordt allemaal geoefend tijdens de ICT-lessen.
– Leerlingen worden vanaf groep 1 getraind om presentaties te doen middels wekelijkse spreekbeurten.
– Leerlingen worden vanaf groep 3 getraind om te solliciteren en assertief te communiceren met uitzendbureaus.
– Ouders en docenten werken met een 3-slagen systeem. Dit houdt in dat ouders drie kansen hebben om de docent aan te spreken op een verkeerde aanpak of een tegenvallende beoordeling. Na deze drie kansen zijn de ‘slagen’ ‘op’ en hebben ouders een jaar lang geen recht meer op bemoeizuchtige berichten of telefoontjes.
– Na schooltijd wordt er niet meer gebeld naar docenten. Telefoontjes en andere berichten die na de reguliere lesgeeftijden worden gepleegd, worden de volgende dag pas gelezen (dit in verband met het ‘Anti Burnout Beleid’ op het Geerbartus College).
Het resultaat?
Dat moet de onderwijsinspectie nog uitwijzen. Maar wij garanderen een assertief en welbespraakt kind. Een echte wereldburger.