Mag ik met jou mee?
De aorta. Zo wordt de ijzeren lichaamsslagader van ons land ook wel genoemd. De spoorlijn tussen Amsterdam en Eindhoven.
Waar een halve eeuw geleden elk halfuur een intercity iets bijzonders was, rijden die treinen er nu elke tien minuten. Zo’n dubbeldekse Bizon. Zelf maak ik ook gebruik van die treinen. Je hoeft bijna niet meer op de dienstregeling te kijken. Je stapt in en vertrekt, net zoals bij de auto.
Maar die aorta was de laatste jaren aan slijtage onderhevig. 2018, het neerslagtekort, waardoor de fundering begon te verzakken. Tussen Geldermalsen en Culemborg mocht niet sneller dan 100 kilometer per uur worden gereden. Twee jaar daarna corona. Het was niet verantwoord om zoveel treinen te rijden. Dus werd er afgeschaald. Machinisten en conducteurs vonden elders emplooi. En toen corona grotendeels over was, zat NS met een personeelstekort. Omdat al thuiswerkend Power BI dashboards maken aanlokkelijker was dan zelf achter het dashboard van zo’n Power Bizon kruipen. Omdat de Franse definitie van conducteur attractiever was dan de Nederlandse.
Mijd het traject, of blijf thuis
Tijdens de zomermaanden wordt er nóg verder afgeschaald: geen treinen. Eerst drie weken tussen Den Bosch en Utrecht, daarna drie weken tussen Den Bosch en Eindhoven. En nee, we hoeven niet als vanzelfsprekend op treinvervangende bussen te rekenen. Want de busbedrijven hebben een tekort aan chauffeurs. Er rest NS nog maar één optie: mijd het traject. Reis om via Rotterdam of Nijmegen, of blijf thuis.
Ik heb mijn verplichtingen buitenshuis in die periode al geannuleerd. Maar heel veel anderen kunnen dit niet. Gelukkig hebben we in ons land nóg een aorta. Eentje van asfalt: de A2. Op de weg is immers nog meer dan genoeg plaats; van de zitplaatscapaciteit van alle auto’s bij elkaar wordt nog niet de helft benut.
…als er geen treinen kunnen rijden, omdat er een Prorail-klus is
mag ik dan bij jou?
als ik ergens gestrand ben, en er in geen veld of weg een bus is
mag ik dan bij jou?…
Gezelschap
Daarom beste conducteurs des voitures: maak een account aan bij blablacar of een andere autodeeldienst en houd een plaatsje vrij voor een ov-reiziger. De files worden er niet langer door, het te maken omweggetje en het meerverbruik aan energie vallen mee en je hebt ook nog eens leuk gezelschap als je onderweg bent. En de ov-reizigers kunnen gewoon weer instappen en vertrekken. Prorail, NS, de busbedrijven en de ov-reizigers zullen jullie eeuwig dankbaar zijn.
#magikmetjoumee