Het ov is geen wegwerpartikel
Nederland is het land met de grootste autodichtheid ter wereld. Nergens anders (stadstaten uitgezonderd) vind je zoveel auto’s op een vierkante kilometer: ruim 200. Ter vergelijking: Duitsland, land van onbegrensd scheuren over de Autobahn, telt er 145. Het ov is geen alternatief. Te duur, is een veelgehoord argument. „In Duitsland is het ov spotgoedkoop, waarom doen ze dat hier niet?”, heb ik ook al diverse keren mogen horen en lezen.
In Duitsland kan in de maanden juni, juli en augustus voor 9 euro per maand onbeperkt met het ov worden gereisd. Weliswaar niet met de ICE, maar met regionale treinen kom je ook een heel eind. Een maatregel van de regering om de lasten van de burger te verlichten en het milieu te ontlasten. De maatregel lijkt succesvol: er zijn miljoenen neun Euro Tickets verkocht, de bussen en treinen zitten goed vol. Als het daar werkt, waarom dan hier niet?
Helaas is de werkelijkheid anders. Op de Duitse wegen is de drukte amper afgenomen. Logisch, want waarom zou je van vervoermiddel wisselen als je de reiskosten van je werkgever vergoed krijgt? Veruit de meeste reizen die met die goedkope kaartjes worden gemaakt, blijken pretreizen te zijn. Die komen dus bovenop het al volop aanwezige woon-/werkverkeer. Daar is het milieu dus niet mee gediend.
Vaste klanten blijven weg
Tegelijkertijd krijgen de treinen en de infrastructuur, die vóór invoering van de goedkope kaartjes al overbelast waren, het zo zwaar te verduren dat de dienstregeling eronder lijdt. Vertraging en uitval van treinen is aan de orde van de dag. Het leidt er zelfs toe dat vaste klanten van de Duitse spoorwegen weg blijven. Verder is het maar de vraag of de nieuw verworven klanten ook in september de bussen en treinen blijven gebruiken, of dat zij liever terugkeren naar de auto.
Ik hoop dan ook van harte dat ons land niet aan deze waanzin meedoet. Het ov is geen artikel dat je in de uitverkoop doet, tot op de draad verslijt en tenslotte na gebruik weggooit. Goed ov zorgt voor mobiliteitsvrijheid: de vrijheid om te kunnen kiezen tussen meerdere vervoersmiddelen. Maar goed ov kan alleen bestaan door erin te investeren. In infrastructuur, bussen en treinen. Van goedkope treinkaartjes worden vertragingen niet korter, perrons niet langer, spoorlijnen niet sneller en treinen niet beter. Ons land doet er dus verstandig aan die ticketramsj op grote afstand te houden. Zo groot, dat het niet meer loont om die met een neu Neuro Ticket te bereizen.