Moederdag
In 1924 kwam moederdag overwaaien naar Nederland. De Koninklijke Maatschappij voor Tuinbouw en Plantkunde introduceerde moederdag in de hoop meer planten en bloemen te kunnen verkopen. De oorsprong is dus best een commerciële bedoeling. Moederdag is van oorsprong dus niet in het leven geroepen om stil te staan bij wat moeders voor ons betekenen of om stil te staan bij wat je juist mist als er geen moeder in beeld is.
De commerciële kant aan moederdag is goed gelukt. Elke reclamefolder die je in de bus krijgt of bijna elk reclamespotje op de radio gaat over de naderende moederdag.
Als ik aan moederdag denk, denk ik vooral aan alle slapeloze nachten die ze heeft gehad van mij als baby tot aan het troosten als ik verdrietig was.
Wanneer ze mijn lievelingsgerecht maakte, zonder dat ik erom vroeg en alle gevulde broodtrommels die ze altijd met liefde in mijn tas deed.
Dan alle dagen dat ik bij haar in bed kroop als ik een nachtmerrie had gehad en alle dagen dat ze mijn kamer opruimde.
De dagen dat ik iets vervelends had meegemaakt en het op haar afreageerde of als ik iets kwijt was dat zij het op magische wijze binnen een mum van tijd tevoorschijn toverde.
Wanneer je geen moeder meer hebt, is moederdag best balen. Het is dan vooral een dag waarop je alle mooie herinneringen op kunt halen en extra stil kan staan bij het gemis.
De wereld draait voor een groot deel om al die moeders die elke dag weer al hun taken vrijwillig en vol liefde volbrengen. Om dat te erkennen en waarderen hebben we eigenlijk geen commerciële dag nodig. Wat mij betreft is het elke dag moederdag. Om deze superwoman te waardering, hoeft gelukkig geen geld van pas te komen. Geregeld een oprechte glimlach en een knuffel is meer waard dan welk cadeau dan ook. En dat bloemetje is natuurlijk op zijn tijd ook leuk.