Ritsen vanaf hier
Op een gegeven moment sta je voor het dilemma: valt er nog iets aan te repareren of maar niet meer aan beginnen? Je herkent het vast wel, een ritsendilemma, want dat is het.
De warme jas, het populaire vest, de heerlijke trui, je mooie blouse, of misschien wel je tent… Zodra er ook maar iets hapert aan een ritsonderdeel valt er geen land meer mee te bezeilen. Op slag waardeloos. Frustratie. De hele rits laten vervangen kan een dure grap zijn. Doen? Of zelf wat proberen? Daar moet je je dan echt in verdiepen. Je ontdekt de wereld van de rits! Wat zijn het allemaal voor onderdelen en hoe werkt het precies? En ook al snap je het, kán je het ook? Het is priegelwerk waar tangetjes voor het fijne werk voor nodig zijn.
Runner en stopper
Bij mij gaat het om een lekker warm fleecejasje waaraan essentiële onderdelen van de rits ontbreken: de runner en de stopper. De runner is zeg maar het treintje dat je met het lipje over de rails beweegt, waarbij de rits sluit in noordelijke richting en weer opent op de terugweg. De stopper is zijn stootblok helemaal onderaan de rits. Zonder stootblok schiet de trein van de rails. Met een beetje geluk vind je die terug, maar in mijn geval helaas niet.
Volgende uitdaging: zijn deze onderdelen los te bestellen? Dat blijkt het geval te zijn. Een geschikte runner vond ik zowaar thuis in een laatje, ooit bewaard voor het geval dat. Een schouderklopje waard… De stoppers (voor alle zekerheid maar twee besteld) worden binnenkort bezorgd en dan kunnen de herstelwerkzaamheden plaatsvinden. Kwestie van de runner op de rails zetten en de stopper stevig op het uiteinde vastknijpen met een tangetje zonder daarmee de boel aan gort te pletten. Duimen maar dat de trein binnenkort weer kan gaan rijden!