Van gsm’s tot smartphones
Het was niet eens zo lang geleden dat mobieltjes met een camera de standaard werden. Toen ik in de vroege jaren van dit millennium opgroeide waren deze bewonderenswaardige apparaatjes in opkomst. Je had gsm’s (een vergeten term) met een 365.000 pixels-camera waarvan het een uitdaging was om het object in de foto’s te herkennen.
Toen ik een Sony Ericsson met 1 megapixel (dat is maar liefst 1 miljoen pixels) camera en mp3-speler cadeau kreeg van mijn ouders, kon ik mijn ogen helemaal niet geloven. Wat een spectaculair apparaat!
Er zijn veel dingen in relatief korte tijd veranderd en dat is niet zo gek ook, want wetenschappelijke vooruitgang groeit in een exponentieel tempo. We naderen een tijd waarin smartphone-foto’s op het eerste gezicht niet meer te onderscheiden zijn van spiegelreflex-foto’s. Tegenwoordig is elke ouder parttime fotograaf met een dergelijk computertje op zak. Dat is een gewaarwording die je dagelijks ziet als je buiten rondloopt. Voor veel kids het de normaalste zaak van de wereld om op beeld vastgelegd te worden. Elke ervaring wordt gedocumenteerd.
Ietwat houterige poses
Toen ik opgroeide was het iets speciaals als mijn ouders de fotocamera inpakten, bijvoorbeeld als we gingen kamperen of een bezoekje brachten aan Disneyland Parijs. Dat was ook af te lezen aan de poses die we aannamen, ietwat houterig met een stoute glimlach en een houding die onze onwennigheid weggaf. Met de introductie van onder andere Tik Tok is de huidige generatie in minder dan twintig jaar omgetoverd tot doorgewinterd fotografisch object en van video’s zijn ze ook niet vreemd. De Tik Tok-dansjes zijn in de laatste jaren een bekend fenomeen geworden, met name onder jonge tieners.
Slappe was
Dit heeft niet alleen goed uitgepakt voor bedrijven als Facebook en Tik Tok, bepaalde Gen Z-influencers zitten nu ook in de slappe was. De advertenties zijn hun voornaamste bron van inkomsten, maar sponsoring en merchandise ontbreekt vaak niet in de formule. In elke generatie is er een klein deel van de bevolking die haar kans grijpt en op het juiste moment ergens instapt. Of dat nu een technologie of een investering is. Deze zogeheten Early Adopters moeten er hard voor werken om hun online aanwezigheid op te bouwen, maar met een gezonde dosis doorzettingsvermogen, ambitie en geluk is (bijna) niets onmogelijk.
Echter, voor de meesten van hen belanden de foto’s en video’s in een digitaal museum waar niemand nog omkijkt naar de foto’s van vorige week. Want laten we eerlijk zijn, in de tussentijd zijn er alweer honderden bijgekomen.